تقصیر دولت بود روایت سیف از رانت 18 میلیارد دلاری  

در حالی که به گفته رئیس سابق بانک مرکزی مقصر اصلی نوسانات ارزی سال جاری دولت بوده و بانک مرکزی استقلال خود را در برابر دستورات دولت از دست داده است مقامات دولتی برای لاپوشانی فسادی که طی آن نزدیک 18 میلیارد دلار به تاراج رفته است منتقدین را به پولشویی متهم می‌کنند!



به گزارش آخرین خبر ولی‌الله سیف رئیس سابق بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با روزنامه دنیای اقتصاد بانک مرکزی را از ابتدای سال جاری فاقد اختیارات لازم و کافی و منحصرا مجری دستورات دولت دانسته و گفته است بایستی بانک مرکزی مستقل باشد.
سیف در این گفت‌و‌گو اظهار داشته است: توصیف و نام‌گذاری سیاست ارزی بانک مرکزی را برای آنچه از ۲۱ فروردین ۹۷ به بعد رخ داد مناسب نمی‌دانم. سیاست مذکور، در حقیقت سیاست ارزی دولت و نتیجه مذاکرات و مباحث انجام‌شده در ستاد اقتصادی بود که در دولت به تصویب رسید. در حقیقت بانک مرکزی از همان زمان صرفا مجری مصوبات دولت بود و سیاست‌گذاری مستقلی از مصوبات دولت، نمی‌توانست داشته باشد. 
وی ادامه داده است : همان طور که قبلا توضیح دادم وقتی دولت مصوبه‌ای را صادر می‌کند مخصوصا بعد از تایید کمیسیون تطبیق در مجلس؛ برای کلیه دستگاه‌ها لازم‌الاجرا می‌شود. براین اساس بانک مرکزی موظف به اجرا و تبعیت از آن مصوبه بوده است. حتی در مواردی که سیاست‌های مزبور، خلاف نظرات کارشناسی بانک مرکزی باشد، امکان عدم اجرای مصوبات مذکور وجود ندارد.
سیف همچنین گفته است: معتقدم که کشور عمیقا نیازمند این است که این تجربیات مستند شوند و مورد استفاده قرار گیرند تا در آینده شاهد تجربه‌های پرهزینه مشابه نباشیم. شاید یکی از بهترین دلایل بر لزوم استقلال بانک مرکزی و پیش‌بینی اختیارات قانونی لازم برای آن، همین موارد باشد. وی افزوده است: بانک مرکزی با نگاه بلند مدت و بر اساس نگاه تخصصی و کارشناسی باید بتواند سیاست‌هایی را به مرحله اجرا درآورد که متضمن مصالح و منافع بلندمدت کشور باشد و این نیازمند قوانین و مقرراتی است که برای بانک مرکزی چنین جایگاه و پشتوانه‌ای را فراهم کند.

اعتراف بعد از به تاراج رفتن 18 میلیارد دلار!

آمار دقیقی وجود ندارد که دولت چه میزان ارز 4200 تومانی در اختیار برخی افراد قرار داده است که با آن کالاهای ضروری مردم را وارد کنند ولی این ارز را به تاراج برده و یا اجناس وارداتی را در بازار و به نرخ ارز آزاد فروخته‌اند، یکی از 11 میلیارد و 300 میلیون دلار سخن می‌گوید دیگری از اختصاص 50 میلیارد دلار برای ثبت سفارش کالا خبر می‌دهد و در همین میان از 18 میلیارد دلار به تاراج رفته نیز خبرهایی منتشر شده است. 
ولی آنچه روشن است که بر اثر بی‌کفایتی برخی مدیران و سیاست‌های غلط و متناقض ارزی میلیاردها دلار در شرایط خطیر اقتصادی کشور به تاراج رفته است و متاسفانه دولت مسئولیت خود را در این میان نمی‌پذیرد و یا تلاش دارد شرایط را عادی جلوه کند و یا با انداختن تقصیرها به گردن این و آن از بار روانی فشار افکار عمومی بکاهد.
روزنامه سازندگی اخیرا در گزارشی نوشته است : 55 هزار نفر، 68 هزار نفر و اکنون 79 هزار و 968 نفر تعداد افرادی است که اعلام شده از اول فروردین تاکنون ارز دریافت کرده‌اند. 18 میلیارد دلار و 15 میلیارد دلار هم دو عدد متفاوتی است که در مورد ارزبگیران دولتی اعلام شده است. 10 میلیارد دلار و 5/9 میلیارد دلار هم عدد‌های قطعی نشده در مورد میزان عدم بازگشت ارز به کشور است. همچنین حداکثر یک میلیارد دلار یا 4 میلیارد دلار میزان تخمین بازگشت ارز به کشور است. تقریبا در مورد نتایج تخصیص ارز 4200 تومانی هیچ رقم قطعی‌ای وجود ندارد.
بانک مرکزی نزدیک به یک ماه قبل لیستی به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه کرده بود که در آن اسامی 55 هزار نفر دریافت‌کننده ارز 4200 تومانی آمده بود ولی  لیستی که به تازگی منتشر شده با رشد بیش از 8 هزار نفری همراه است. این در حالی است که وزارت صنعت هم مدعی لیست 68 هزار نفری است و نهادهای نظارتی هم از لیست 72 هزار نفری ارزبگیران 4200 تومانی خبر می‌دهند.
این البته آخرین خبرها و گزارش‌ها از بزرگترین فساد تاریخ اقتصاد ایران نیست، سازندگی در گزارش خود از سانسور بعضی اسامی نیز گفته و آورده است: «آشفتگی در زمینه ارائه آمارها در شرایطی رخ می‌دهد که پرداخت ارز 4200 تومانی به ایجاد بزرگترین فساد تاریخ اقتصاد منجر شده و طی شش ماهه گذشته مسئله اول کشور بوده است. به تازگی بانک مرکزی باز هم لیست جدیدی منتشر کرده که مدعی است اسامی تمامی دریافت‌کنندگان ارز در آن قید شده ولی بررسی‌های سازندگی و اسنادی که در اختیار روزنامه قرار دارد نشان می‌دهد چند نام سرشناس در این لیست سانسور شده‌اند.»
به هر حال اگر میزان ارز به تاراج رفته را هر میزانی بدانیم از حداقل آن تا بیشترین رقمی که گفته شده است به این نتیجه می رسیم که تکلیف بیش از صدهزار میلیارد تومان در این میان مشخص نیست.

مقصر اصلی اعلام شد!

بر اساس آن چه رئیس سابق بانک مرکزی بر آن صحه گذاشته مقصر اصلی این نابسامانی و به تاراج رفتن میلیاردها دلار و بیش از صد هزار میلیارد تومان دولت بوده است که استقلال را از بانک مرکزی گرفته و خود اوضاع را مدیریت کرده است. 
البته در این میان تحلیل این که بانک مرکزی نیز در این مدت چه کرده است و چه می‌توانسته بکند مقوله مجزایی می‌طلبد که در حوصله این نوشتار نیست ولی بایستی به این نکته پرداخت که یکی از شعارهای روحانی در دوران انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 وعده استقلال بانک مرکزی بوده است.
سرنوشت این وعده نیز همانند صدها قول داده شده از سوی رئیس‌جمهور و دیگر مقامات دولتی به این جا رسیده است که رئیس سابق بانک مرکزی ماه‌های پایانی مسئولیت خود را فاقد اختیار و مجری دستورات دولت می‌داند!
سیف می‌گوید او مجری دستورات دولت بوده است و در نتیجه بایستی مقصر به تاراج رفتن بیش از صدهزار میلیارد تومان و به گزارش روزنامه سازندگی بزرگترین فساد تاریخ اقتصاد ایران را دولت بدانیم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی 22 مرداد سال جاری در دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم به این مسئله مهم پرداخته و تصریح کرده بودند : در همین قضایای ارز و سکه گفته شد مبلغ18 میلیارد دلار از ارز موجود کشور آن هم در حالی که برای تهیه ارز مشکل داریم، بر اثر بی‌تدبیری، به افرادی واگذار شد و برخی از آن سوء استفاده کردند. این موارد مشکلات مدیریتی است و ارتباطی با تحریم‌ها ندارد.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای خاطرنشان کردند: وقتی ارز یا سکه به صورت غلط عرضه و تقسیم می‌شود، مشکلات فعلی به‌وجود می‌آید زیرا این قضیه دو طرف دارد، یک طرف آن فردی است که دریافت می‌کند و طرف دیگر آن کسی است که عرضه می‌کند. همه بیشتر به‌دنبال آن فردی هستند که ارز یا سکه را گرفته است در حالی که تقصیر عمده متوجه آن فردی است که ارز یا سکه را با بی‌تدبیری عرضه کرده است که اقدامات اخیر قوه قضائیه نیز در واقع برخورد با کسانی است که با یک تخلف و خطای بزرگ، زمینه‌ساز این مسائل و کاهش ارزش پول ملی شدند.

لاپوشانی تقصیر دولت با جنجال پولشویی!

حال دولت به جای پاسخگویی درباره این فساد عظیم که حجم آن با قرائت حداقلی به صدهزار میلیارد تومان می رسد منتقدین را به پولشویی متهم می‌سازد تا تقصیر دولت در این میان را لاپوشانی کند!
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هفته گذشته در گفت‌وگویی تصویری با سایت حامی دولت خبرآنلاین به جای ارائه استدلال درباره چرایی پافشاری دولت برای تصویب لوایح FATF و پاسخ به نقدهای صورت گرفته در این زمینه، بار دیگر به مثابه برجام سیاست اتهام‌زنی به منتقدان را در پیش گرفت و آنها را به پولشویی
 متهم کرد.
آنچه که با مطالعه اظهارات سیف به ذهن می‌رسد آن است که دولت در این میان خود متهم است و بایستی پاسخگو باشد ولی برای عدم پاسخگویی و تنویر افکار عمومی دست به حاشیه‌سازی، متهم کردن منتقدین و در یک کلام فرار به جلو می‌زند.
 
 
منبع : کیهان

اخبار داخلی

CFT بهانه‌ای برای گره‌زدن مردم به منافع دولتی‌ها/ آیا با CFT  می‌توان با پولشویی مبارزه کرد؟

 

CFT بهانه‌ای برای گره‌زدن مردم به منافع دولتی‌ها/ آیا با CFT می‌توان با پولشویی مبارزه کرد؟

 

نمایندگان مجلس معتقدند، برخی دولتمردان به بهانه بررسی CFT با حمله به نهادهای کشور با رمز پولشویی، می‌کوشند به آنها برچسب زده تا منافع حیاتی مردم را با منافع جریانی خود گره بزنند.

به گزارش آخرین خبر ، محمد جواد ظریف با این اظهارات که در ایران پولشویی گسترده صورت می‌گیرد و نهادهای مختلف در آن دست دارند بزرگترین خدمت را به معاندین نظام کرد در حالی که اگر او حتی از مقدار کمی پولشویی با خبر بوده و اطلاع نداده خیانت کار است و اگر اسامی آنها را در اختیار دارد این آمادگی در رسانه‌ها  از جمله خبرگزاری فارس برای انتشار نام‌ آنها وجود دارد. 

نمایندگان مختلف مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفتند دولتمردان و حامیان رسانه‌ای آنها در بزنگاه‌های تاریخی (مانند بررسیCFT ) می‌کوشند به بهانه‌های مختلف با گره زدن منافع حیاتی مردم به منافع جریانی خود، از آن عبور کنند در حالی که مخالفان آنها معتقدند هر کس در هر جایگاهی که قرار داد باید این اسامی (به شرط حق طلب بودنش)، افشا شده و مردم و جریانات فکری را بدون تصمیم‌گیری و نتیجه‌گیری و با پایان باز به حال خود رها نکند.

در شرایطی که شورای محترم نگهبان با بررسی همه جانبه CFT  و تحمل فشارهای مختلف وارده به این نهاد انقلابی، ایرادهای مختلفی از آن گرفته که البته بسیاری از آنها غیر قابل اصلاح است برنامه‌ها و خواب‌های دولتمردان و برخی مجلسی‌ها به هم ریخته است. 

تعداد دیگری از نمایندگان مردم در خانه ملت معتقدند آیا فقط با تصویب CFT  در مجلس می‌توان با پولشویی مبارزه کرد در حالی که قوانین مختلفی در این خصوص وجود دارد؟ گفتند به نظر می‌رسد که بیش از تصویب قوانین جدید در مجلس، عزم جدی و اهتمام لازم بین مسئولین باید بوجود آید چرا که به اندازه کافی قانون داریم اما مجری قانون و ناظر قانون نه. 

* قوانین مبارزه با پولشویی ایران مترقی‌تر از قوانین دنیاست

حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ایران به هیچ وجه در زمره کشورهای متهم به پولشویی در دنیا نبوده و حتی دشمنان ما هم نتوانستند در این رابطه اسنادی را ارائه دهند. ضمن اینکه اگر هم حتی دشمنان کوچکترین ادله‌ غلط و دروغین در خصوص پولشویی در کشور ما داشتند حتماً هجمه‌هایی را ایجاد می‌کردند.

وی با یادآوری جزئیات قوانین مرتبط با پولشویی،‌ گفت:‌ به هر حال واقعیتی وجود دارد که بر اساس آن قوانین ضدپولشویی ایران هم مقدم بر قوانین مبارزه با پولشویی در دنیا است و هم مترقی‌تر یعنی ما یکسری قوانین در این رابطه داشتیم و داریم.

* انتقاد از دستگاه اجرایی کشور برای عدم اجرای قانون فعلی مبارزه با پولشویی

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای ظریف برای ادعای خود درخصوص اینکه مخالفان FATF خود مرتکب پولشویی شده‌اند یک مصداق بیاورند و اگر مسؤولان اجرایی هدف‌شان مبارزه با پولشویی است ما قانون کم نداریم و مشکل اجرای قانون است و این خود انگشت اتهام را به سمت مسؤولان اجرایی نشانه می‌رود.

وی افزود: آیا ثمره FATF این است که این آقایان می‌توانند جلوی پولشویی را بگیرند ما مشکلی را که در حوزه پولشویی داریم عدم اراده دستگاه اجرایی در مبارزه با این پدیده است و اگر اراده‌ای برای مبارزه با پولشویی داشته باشند حتما قوانین موجود داخلی می‌تواند در ارتباط با موضوع پولشویی توانایی این را دارد که جلوی این پدیده را بگیرد و ما نقص قانون در این باره نداریم. 

عضو هیات رئیسه فراکسیون روحانیت مجلس افزود: آنچه که تاکنون مانع اجرای قانون در مبارزه با پولشویی شده عدم اراده کسانی است که مجری قانون هستند چرا که اگر مجری و متولی یک موضوعی کاری را انجام نمی‌دهد حتما او در موضوع پولشویی منافعی دارد که اجازه نمی‌دهد مسائل مربوط به این موضوع ابلاغ شود وگرنه اظهارات آقای ظریف چیزی جز تهمت نیست. 

* کاسبان تحریم زمان برجام؛ شده پولشویی گسترده زمان بررسی CFT

جواد کریمی‌قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: ظریف در دقایق آخر عمر سیاسی خود سعی می‌کند با فرافکنی، مشکلاتی که خودش خلق کرده را به دوش مجموعه‌های دیگر بیندازد.

وی افزود: ظریف اتهامات بزرگی را گردن جمهوری اسلامی ایران و داخل نظام انداخته است در حالی که او بیان نکرده که جان‌کری و عدم عمل به قولش چه وضعی ایجاد کرده و ترامپ چه اقداماتی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده است. 

این نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از برجام عبور کرده‌ایم و به CFT رسیده‌ایم خاطرنشان کرد: ظریف و دولتمردان روزگاری بحث از کاسبان تحریم را بیان می‌کردند و این حرف را امروز بازتحلیل کرده و در موضوع پولشویی با لحن دیگری می‌گویند جریاناتی در کشور نمی‌گذارند ایران به CFT ملحق شود.

وی گفت: محمدجواد ظریف بعد از 5 ماه پس از خروج آمریکا از برجام به جای بیان دستاوردهای برجام و معطلی کشور در این خصوص در حال فرافکنی و فرار از پاسخگویی است و متأسفانه داخل نظام و سیستم‌های مختلف کشورمان و نهادهای بزرگ را  متهم می‌کند.

* ظریف به جای برچسب زدن به جانفشانان کشور استحکامش را در برابر غربی‌ها بالا ببرد

احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: اتهامات آقای ظریف به مخالفان و CFT   FATF در ادامه مسیر همان اتهامات آقای روحانی به منتقدان برجام است و بهتر بود آقای ظریف به جای این اظهارات، استحکامش را در مذاکرات نشان می‌داد تا امروز اینگونه نباشد تا ما همه امتیازات را بدهیم و هیچ امتیازی دریافت نکنیم.

وی افزود: انتظار این بود که آقای ظریف به جای اینگونه اظهارات، استحکام خود را در مذاکرات نشان می‌داد که امروز مذاکرات به مرحله‌ای نمی‌رسید که وزیر مورخارجه ما همه امتیازات را بدهد و هیچ امتیازی به دست نیاورد. 

این نماینده مجلس گفت: متأسفانه دیپلماسی خارجی ما آنقدر هول بود و در مذاکرات عجله داشت، که به تذکرات رهبر انقلاب هم توجه نکرد و از سر عجله، وارد قراردادی شدند که اساس آن قرارداد را طرف مقابل هم قبول ندارد که قراردادی وجود داشته و می‌گوید ما که آن را امضا نکرده‌ایم و در مرحله بعد ما بسیاری از امتیازات را واگذار کردیم و آقای ظریف معتقد است که در مقابل این امتیازات، سایه جنگ از سر کشور برداشته شده است و امروز هم ما بر سر قبری گریه می‌کنیم که معلوم نیست توی آن مرده‌ای باشد یا خیر.

* ظاهرCFT  مبارزه با پولشویی است

بیژن نوباوه، نماینده مجلس نهم با تأکید بر اینکه FATF به معنای واقعی کلمه مبارزه با پولشویی نبوده و این عنوان صرفاً صورت ظاهر آن است، خاطرنشان کرد: علاوه بر FATF، کنوانسیون‌های مربوط به آن مانند CFT و پالرمو هم در ظاهر با عنوان مبارزه با پولشویی، خود را مطرح کردند، البته مبارزه با پولشویی از منویات نظام ما و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است و باید پیگیری شود، اما این کنوانسیون‌های بین‌المللی به این بهانه می‌خواهند فرصتی برای خود فراهم کنند تا همه تراکنش‌های مالی داخل کشور ما را رهگیری کنند.

وی تصریح کرد: این‌گونه اظهارنظرها که مخالفان پیوستن به FATF پولشویی‌های ۱۰۰۰ میلیاردی دارند، یک خیانت آشکار و بر ضد منافع ملی است؛ الحمدالله چهره کسانی که این اتهامات را به مخالفان FATF در کشور می‌زنند، در برجام آن‌چنان برای مردم روشن شده است که دهه‌های آینده را باید دوران محاکمه این افراد دانست.

این نماینده سابق مجلس گفت: طرف خارجی کاملا آگاه است که دستگاه دیپلماسی ما از حقیقت این کنوانسیون‌ها بی‌اطلاع است؛ به‌علاوه بسیاری از آقایانی که در مجلس جزو حامیان FATF بودند و ادعا می‌کردند کاملا از مفاد آن باخبر هستند، حتی اصول اولیه آن را هم نمی‌دانستند، همان‌طور که دستگاه دیپلماسی ما هم نسبت به اصول اولیه برجام ناآگاه بود به طوری که آقای ظریف خود اعتراف کرد که درباره قید «ضرورت بازگشت دلار» پس از اجرای برجام، آقای کری وزیر خارجه سابق آمریکا به او گفته است که قید آن در متن برجام کاری بچگانه است،

* قوانین فعلی مبارزه با فساد مصداق جدی نظام برای مبارزه است

علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک گفت: قانون مبارزه با پول‌شویی در کشور ما سال‌ها است که تصویب شده است و قانون کامل و جامعی است. ضمن اینکه وظیفه دولت به عنوان مجری قانون این بوده که مصادیق پولشویی را شناسایی کرده و آنها را به دست مراجع قضایی برای مجازات بسپارد و اگر بنابر گفته آقای ظریف هنوز حجم گسترده‌ای از پولشویی به زغم او در کشور وجود دارد این نشان‌دهنده کوتاهی دولت در اجرای قانونی است که برای این منظور تصویب شده است.

این نماینده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: عزم نظام جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با فساد و مبارزه با پولشویی به عنوان یکی از مظاهر و مصادیق فساد جدی است و این را در طی سال‌های گذشته با قانون و اجرای دستورالعمل‌ها نشان داده است.

کریمی خاطرنشان کرد: متأسفانه بکارگیری واژه‌هایی همچون کاسبان تحریم که حامیان دولت در این افراد به مخالفین بحث الحاق ایران به کنوانسیون و FATF می‌دهند به نظر من یک موضع‌گیری مغرضانه است چرا که این‌ها نمی‌توانند در مقابل استدلال‌های منطقی و روشن و شفاف برای عدم پذیرش این کنوانسیون و  عدم الحاق به آن دلیلی داشته باشند به اینگونه موارد روی می‌آورند.

* عملیات روانی دولت هنگام  تعیین تکلیف  CFT 

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اظهارات ظریف و برخی دولتمردان فقط به دنبال ایجاد ترس در فضای عمومی و بین مردم هنگام بررسی برخی پروژه‌هاست، گفت:‌ این عملیات روانی متأسفانه دردستورکار برخی مسئولین قرار گرفته است، چرا که در آستانه تعیین تکلیف CFT و FATF هستیم.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وابسته کردن آب خوردن مردم در آستانه تصویب برجام از سوی دولتمردان، آن را بار روانی ایجاد شده برای ترساندن آنها به منظور تصویب برجام در مجلس دانست و افزود: تمامی این کارها فقط به منظور منحرف کردن مردم از موضوعات اصلی کشور است تا برجام و مسائل مرتبط با آن (FAFT و CFT) را به مردم بقبولانند.

وی خاطرنشان کرد: هنگام بررسی برجام، برخی مسئولین عنوان می‌کردند که خزانه خالی است و حالا هم هنگام بررسی CFT عنوان می‌کنند پولشویی در ایران گسترده است. 

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ظریف در خصوص پولشویی اطلاعاتی دارد،‌ چرا تاکنون آن را به قوه قضائیه ارائه نکرده است؟ و اگر این کار را انجام نداده و در خصوص وظایفش کوتاهی کرده است،‌ نشان‌دهنده آن است که امانتداری لازم را در مسئولیتش انجام نداده است. 

* ادعای پولشویی گسترده در ایران یعنی بازی در زمین دشمن

ا حمد امیرآبادی، نماینده قم و عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: آقای ظریف بگوید اگر پولشویی انجام می‌شود، کجا انجام می‌شود؟ مگر پولشویی در بانک‌ها انجام نمی‌شود؟! ایشان در هیأت وزیرانی حضور دارد که رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد حضور دارند؛ طبق قانون اساسی اعضای هیأت وزیران مسئولیت مشترک دارند و باید پاسخگو باشند.

امیرآبادی ادامه داد: آقای ظریف اگر چنین اطّلاعی داشته، آیا نباید به رئیس‌جمهور یا قوه قضائیه یا مجلس و دستگاه‌های نظارتی اعلام می‌کرد؟!

وی با اشاره به وجود قوانین مرتبط با پولشویی در کشور و وجود مرکزی برای مبارزه با پولشویی در وزارت اقتصاد، گفت: آقای ظریف بگوید پس این مراکز و قوانین چکار می‌کنند؟

امیرآبادی، اظهارات ظریف مبنی بر وجود پولشویی گسترده در ایران را تهمتی بزرگ به نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار داشت: این اظهارات، کاملاً به معنای بازی در زمین دشمن است.

* بازی سیاسی دولت با تصویب CFT برای انتخابات بعدی

سیدقاسم جاسمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت به دنبال آن است که در دوره دوم ریاست بر صندلی دیپلماسی کشور، کارهایی را با توجه به عدم نتیجه‌گیری برجام انجام دهد، به همین جهت می‌کوشد هرطور که شده FATF یا CFT تصویب شود تا زمینه برای ریاست جمهوری طیف اصلاح‌طلبان در دور بعدی فراهم شود، البته این اقدامات همگی جنبه تبلیغاتی دارد تا واقعیت. 

وی افزود: ظریف می‌کوشد با اظهاراتش در خصوص FATF و CFT، فشار افکارعمومی را بر عقلای قوم و نهادهای انقلابی مانند شورای نگهبان مضاعف کند. 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خاطرنشان کرد: اظهارات ظریف مبنی بر پولشویی در کشورمان ظلم مضاعف و اجحاف به نظام جمهوری اسلامی و موجب تحریک و فشار بیشتر دشمنان بر نظام است. 

 

منبع : فارس

اخبار داخلی

شورای شهر تهران در انتخاب «حناچی» تجدید نظر می‌کند؟/ با عقاید بدون روتوش شهردار جدید آشنا شوید

 

شورای شهر تهران در انتخاب «حناچی» تجدید نظر می‌کند؟/ با عقاید بدون روتوش شهردار جدید آشنا شوید

فیلمی که تصویر بدون روتوش و واقعی از افکار حناچی پیش از شهردار شدنش در فضای مجازی منتشر شده، نشان می دهد که شهردار جدید کمتر اعتقادی به نیروهای ایرانی دارد.

 
آخرین خبر : فیلمی از اظهارات «پیروز حناچی» شهردار جدید تهران در فضای مجازی منتشر شده است که نکات قابل توجهی از عمق نظر و عقاید مدیریتی وی را نشان می دهد.

حناچی در این فیلم اظهار می کند: «برای این کار ما به بهترین متخصصان شهری نیاز داریم. مگر ما برای تیم ملی نمی رویم مربی خارجی می گیریم. شهرسازی کشور از تیم ملی کشور کمتر است؟ ما باید قبول کنیم که خیلی از تجربیات را نداریم. ما باید قبول کنیم که تجربه منطقه ای در مقیاس کلانشهررا به طور کامل نداریم. ما تجربیاتی که لیست می کند سیاست های اقتصادی را با سیاست های تعادل منطقه‌ای در دانشگاه تجربه نکردیم.»

پس از این شهرداری تهران با انتشار بیانیه‌ای با تکذیب این باورهای مدیریتی اعلام کرد: «فیلمی که به تازگی از حناچی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، در حاشیه انتخابات دانشکده فنی دانشگاه تهران و در زمان معاونت معماری و شهرسازی ایشان ضبط شده و حناچی در آن بر انتقال دانش و تجربیات کارشناسان خارجی به کشور پرداخته است.»

 
 

 

 اگرچه شهرداری تهران در بیانیه ای اعلام کرد که این فیلم برای گذشته و مربوط به زمانی که حناچی در معاونت معماری و شهرسازی فعالیت می کرده، بوده است اما همین موضوع نشان می دهد که افکار و عقاید واقعی و بدون پوشش و روتوش مدیریتی وی چیست.

از سوی دیگر چطور می‌شود که فردی در یک دوره مدیریتی حرفی را شفاف و پشت تریبون زده و بعد از اینکه مسئولیتی بالاتر گرفته آن باور را به طور کل کنار بگذارد؛ اگر اینطور باشد نیز آیا تناقض جدی در رفتار و عقاید مدیریتی شهردار تهران مشاهده نمی شود؟! آیا این رویه دوگانگی یا ریاکاری مدیریتی محسوب نمی شود؟ به نظر می رسد آقای شهردار در این زمینه بیشتر باید صحبت کند که چرا پیشتر چنین عقیده ای داشته و حالا که شهردار شده این عقیده را کنار گذاشته است؟

با این حال این چنین صحبت هایی نکات خاصی به ذهن متبادر می سازد.

تئوری آبگوش بزباش و لولهنگ: سپهبد رزم آرا نخست وزیر وقت پهلوی که در تیرماه سال 1329 به این سمت رسیده بود، در برخوردی مستبدانه با اقلیت مجلس، در پاسخ به درخواست اقلیت مبنی بر ملی شدن صنعت نفت، برای اثبات ناتوانی ملت ایران از اداره منابع نفتی خویش فریاد زد «ملتی كه لیاقت لولهنگ سازی ندارد چگونه می‌تواند صنعت نفت را اداره كند.» بعد از وی نوبت «اکبر ترکان» مشاور حسن روحانی در دولت یازدهم بود تا باور مرعوب شده دوره پهلوی را تکرار کند. مشاور رئیس‌جمهور گفت: «اگر تعرفه واردات برداشته شود، قابلیت رقابت در هیچ تکنولوژی و هیچ صنعتی به جز آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی را نخواهیم داشت.» این تفکرات مرعوب شده در تکنولوژی غرب درحالی است که جوانان ایرانی تشنه اعتماد هستند تا به طور خاص استعداد و توانایی شان را متبلور سازند. همین جوانان متاسفانه استعداد و توانایی خود را در کشورهای صنعتی به خوبی به منصه ظهور گذاشته‌اند و بنابراین موضوع بی استعدادی آنان نیست و عدم مهیا بودن شرایط باعث بروز چنین مشکلاتی شده است. حالا بعد از قانون عدم بکارگیری مدیران بازنشسته جوانان ایرانی امید یافته‌اند که بتوانند در ساختارها حضور یافته و بتوانند انگیزه و توانایی شان را نشان دهند. سخنانی از جنس حرف‌های حناچی متاسفانه این نگرش را به وجود می آورد که هیچگاه برای جوان ایرانی فرصتی در داخل کشور وجود ندارد.

حناچی شروع نکرده وارد حاشیه شد: از حواشی این فیلم که بگذریم، حناجی چندی پیش درباره مردم تهران صحبتی دیگر کرد که حاشیه های دور ور وی را بیشتر می کند. شهردار منتخب تهران در سخنانی که بیشتر کنایه و توهین به شهروندان تهرانی بود یکی از وظایف شورا و شهرداری را توجه به تاریخ و پیشینه شهر دانست و گفت: «در مدیریت شهری باید کاری کنیم که آلزایمر را از مردم بگیریم.» موضوع بیماری وی که در برخی از محافل خبری پیچیده نیز دیگر حاشیه اطراف شهردار جدید است. همچنین حرف‌و حدیث هایی هم درباره برادر حناچی و رویه سیاسی که داشته منتشر شده است. بنابراین شهردار جدید نیامده پر از حاشیه بوده است.

لیبرالی بودن آقای شهردار: شهردار تهران از جمله مدیرانی است که از رسته و دسته لیبرال‌ها محسوب می شود. چندی پیش بود که روزنامه سازندگی که نزدیک به حزب کارگزاران و تکنوکرات‌هاست، از رقابت دو لیبرال برای شهرداری یعنی حناچی و عباس آخوندی تیتر زد. سخنانی که در فیلم حناچی مشهود است نیز همچنین به این موضوع مهر تایید می زند. از آزادسازی و هزینه سازی برای مردم تهران گرفته تا رجوع به تکنولوژی و مدیران غربی این رویه را نشان می دهد.

با این اوصاف به نظر می رسد که شورای شهر تهران در انتخاب سوم خود برای شهرداری نیز رویه اشتباه گذشته را طی کرده است که راهی جز بی ثباتی مدیریتی ندارد. اینکه فردی مانند آخوندی با آنهمه حاشیه و عملکرد ضعیف مدیریتی آنهم با اختلاف یک رای به شهرداری تهران راه نیافت را باید به فال نیک گرفت اما حالا شهردار جدید نشان داده که کم حاشیه و باورهای مدیریتی مشکل زا ندارد. از این رو به طور دلسوزانه با شورای شهر تهران باید گفت که باید تصمیمی انقلابی در این حوزه بگیرد و با بررسی درباره حناچی جلوی تضرر بیشتر شورا و خصوصا شهروندان تهرانی را بگیرند. هنوز حکم شهردار تهران محکم نشده است و می توان در ابتدای این مسیر اشتباه را جبران کرد اما بعد از مدتی که کار از کار بگذرد دیگر نمی توان جلوی مشکل را گرفت و متاسفانه شاهد آن خواهیم بود که انتخاب اشتباه دیگری باعث بی ثباتی مدیریتی در تهران و مشکلات بیشتر می شود. این موضوع به تصمیم بزرگ اما شجاعانه نیاز دارد تا مردم تهران از بی ثباتی و بحران مدیریتی شهر تهران رهایی یابند.
 
منبع : جهان نیوز

اخبار داخلی

چرا مجلس همیشه از سخنان «ظریف» قانع می‌شود؟

چرا مجلس همیشه از سخنان «ظریف» قانع می‌شود؟

 مجلس شورای اسلامی دگر بار وزیر خارجه را به بهارستان دعوت کرده تا به نمایندگان پاسخ دهد، آیا این بار هم نمایندگان به راحتی با سخنان ظریف قانع می‌شوند؟

 
آخرین خبر : «محمد جواد ظریف» بیان داشته که FAFT پیش شرط اروپا برای ماندن برجام نیست اما دستکم معاونش «سید عباس عراقچی» در مجادله ای که با «علی شمخانی» در جلسه غیررسانه‌ای که در مجلس برای همین منظور برگزار شد، بیان داشت «باید FATF  حل شود تا بتوانیم مذاکرات با اروپا را ادامه دهیم.» این موضوع را «جبار کوچکی نژاد» نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی از قول معاون ظریف بیان می‌کند.

از این جلسه که بگذریم به مصاحبه اخیر وزیر خارجه کشورمان با یکی از رسانه‌های داخلی می رسیم که وی در این گفتگو از رقم بالای پولشویی در کشورمان و نفع بردن بسیاری از آن سخن گفت. بلافاصله رسانه‌های بیگانه همین بخش از سخنان ظریف را به طور پرفشار بازتاب دادند و سپس شروع کردند به اتهام افکنی علیه نهادهای مختلف کشورمان از جمله سازمان بسیج مستضعفین. وی در این مصاحبه با حمله به منتقدان لوایح مربوط  به FATF منافع آنان را موجب مخالفت با این لوایح عنوان کرده است.

بسیاری از این منتقدان نمایندگان مجلس هستند که حالا وی را به مجلس دعوت کرده تا درباره این موضوع توضیح دهد. اما این اولین بار نیست که آقای وزیر برای چنین سخنان یا عملکردی به مجلس دعوت می شود.

ظریف در جریان مذاکرات هسته‌ای در یک اقدام معنادار دیپلماتیک با وزیر خارجه وقت آمریکا در خیابان‌های ژنو پیاده روی کرد. این پیاده روی دو نفره سبب سئوالات بسیاری شد. اول اینکه آیا این پیاده روی با کشوری که متخاصم با ایران بوده و کشورمان را تحریم کرده چه معنا و پیامی دارد. ظریف اما در این باره بیان داشت که «این قدم زدن نه به معنای رفاقت است نه به معنای صمیمیت. بلکه صرفا برای عوض کردن فضای بسیار متشنج بحثی بود که در آن منافع ملی کشورم پیگیری می‌شد.» اما قطعا بسیاری اینطور که آقای ظریف درباره این پیاده روی صحبت کرد، فکر نمی‌کنند.

مجلس بعد از این مسئله طرح سوال از وزیر خارجه را کلید زد اما سوال از ظریف فقط به این موضوع ختم نمی‌شد.

ظریف در سال 93 در شرایطی عازم فرانسه شد که نشریه فرانسوی «شارلی ابد» اقدام به انتشار مجدد کاریکاتور هتاک به پیامبر بزرگ اسلام (ص) کرده بود.همین موضوعات موجب اعتراض و انتقادات مراجع عظام تقلید، نمایندگان مجلس و سایر آحاد جامعه شد.

مسیر رفت و آمد ظریف به مجلس همواره ادامه داشته است. سئوالاتی از جمله علت عدم گزارش وزارت خارجه درباره برجام به مجلس، خارج کردن «امیر عبداللهیان» نیروی شایسته و انقلابی وزارت خارجه از ساختار این وزارتخانه، خریدن سوغاتی برای جان کری، دوتابیعتی های تیم مذاکره کننده هسته‌ای، ارتباط وزیر خارجه با باند نیویورکی‌ها، علت ادای احترام به پرچم اقلیم کردستان عراق، چرایی سفر به فرانسه بدون برآورد امنیتی همزمان با اجلاس منافقین در پاریس، چرایی عدم ردیابی اموال بابک زنجانی در خارج از کشور و ... .

همچنین، ظریف صحبت‌های قابل تاملی درباره کشورمان داشته که از یک وزیرخارجه بعید است. وی در دانشگاه تهران در سال 92 مطرح کرد که آمریکا می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ایران را از کار بیاندازد! موضوعی که اگر از زبان وزیرخارجه کشورهای متخاصم ایران مطرح می شد بعید نبود اما از وزیر خارجه ایران قابل قبول نیست.

اما در همه این موارد نمایندگان مجلس قانع شدند تا رویه ظریف در این موارد ادامه یابد. جالب اینجاست که ظریف وقتی در مجلس حضور می یابد با چنان خشمی که از یک دیپلمات که دیپلماسی خنده را ابداع کرد، بعید و غریب است. اما مجلس در برابر این عصبانیت وزیر خارجه تنها قانع شده است.

این درحالی است که برخی از این مسائل آنچنان تبعات زیادی برای کشورمان داشته که نمی‌توان آنرا با یک سئوال و جواب در مجلس و قانع شدن و حتی نشدن نمایندگان حل و فصل کرد. درواقع باید پرسید که وظیفه نمایندگان در مجلس شورای اسلامی در برابر این قبیل رفتارها چیست؟ آیا مجلس وظیفه دارد که قانع شود یا حتی نشود و یا اینکه ابزاری برای بررسی دقیق‌تر موضوع و حل و فصل آن به طور عمیق بیابد. درواقع اگر امروز از وزیر خارجه کشورمان چنین صحبت‌هایی درباره پولشویی می شنویم که قطعا به طرفداری از لوایح چهارگانه دولت است و کاری است سیاسی که منافع ملی را با مشکل مواجه می کند، آیا موضوع با یک سئوال و ساختار قانع شدن بهارستانی ها حل می شود؟
 
منبع : جهان نیوز

اخبار داخلی

سایت اصلاح‌طلب حسابی قاطی کرد/ همه چیز تقصیر تصمیمات خاتمی است/ وقتی اسب‌ها در سربالایی به جان هم میافتند!

 

سایت اصلاح‌طلب حسابی قاطی کرد/ همه چیز تقصیر تصمیمات خاتمی است/ وقتی اسب‌ها در سربالایی به جان هم میافتند!

 عملکرد ضعیف دولت، مجلس و شورای شهر تهران حسابی اصلاح طلبان را کلافه کرده است. شرایط اصلاح طلبان آنقدر سخت شده که الان انتقاد به خاتمی نیز در دستور کارشان قرار گرفته و شرایط روزهای خود را محصول تصمیمات غلط رئیس دولت اصلاحات می‌دانند.
 

به گزارش آخرین خبر ، سایت اصلاح طلب انتخاب که یکی از اصلی ترین رسانه‌های جریان اصلاحات در فضای مجازی محسوب می شود، درباره آخرین وضعیت سیاسی بغرنج اصلاح طلبان نوشته است: عملکرد اصلاح طلبان در طول ۵ سال اخیر که با گرفتن با رای مردم بار دیگر به صحنه قدرت بازگشته اند، چندان تعریفی ندارد ‏و چه بسا با ادامه این وضعیت بار دیگر شاهد رویگردانی مردم از اصلاح طلبان و قهر با دعوت آن‌ها به حضور در پای صندوق ‏های رای باشیم. ‏دولت حسن روحانی و سهم زیادی از عملکرد آن در نتیجه انتخابات سال ۹۲، قطعا به پای اصلاح طلبان ‏نوشته خواهد شد؛ حتی اگر اصلاح طلبان موضوع عدم حضور با کاندیدای اختصاصی خود و نیز در اختیار نداشتن پست‌های ‏کلیدی کابینه را پیش بکشند، افکار عمومی رای خود را به خاطر دعوت این جریان سیاسی دانسته و طبیعتا از آن‌ها انتظار ‏پاسخگویی دارد. ‏.اما فارغ از دولت روحانی، اصلاح طلبان در دو انتخابات بعدی در سال‌های ۹۴ و ۹۶، درصد بسیار بالایی از کرسی‌های مجلس ‏و شورا‌های شهر در کلانشهر‌ها از جمله مهمترین و نماد شورا‌های شهر در کشور یعنی تهران را از آن خود کردند. با این وجود ‏نتیجه عملکرد مجلس و شورای شهر چندان مطلوب نیست. ‏مسامحه مجلس و به طور مشخص درصد زیادی از نمایندگان اصلاح طلب با مسئولان دولتی با وجود عملکرد ضعیف آنها، عدم ‏استفاده صحیح از ابزار‌های نظارتی از جمله استیضاح، و برخی رای اعتماد‌های عجیب به اعضای کابینه نمونه‌هایی از کارنامه ‏فراکسیون امید است. کافی است به همین نمونه آخر توجه کنیم. محمد شریعتمداری، وزیر پیشین صنعت که استیضاح او ۵۰ امضا ‏داشت، از رفتن به جلسه بررسی استیضاح خود در کمیسیون انصراف داد و پس از استعف، برای یک وزارتخانه عریض و طویل ‏تر یعنی وزارت کار از همان مجلسی که در پی استیضاحش بود رای اعتماد گرفت؛ قابل تامل اینکه فراکسیون امید هم از او ‏حمایت کرده بود. ‏در شورای شهر هم وضعیت به همین صورت است؛ سومین شهردار تهران در حالی انتخاب شده که ممکن است در روز‌های آتی ‏با عدم تایید او، این قصه همچنان ادامه داشته باشد. در این بین، سهم خواهی غیرقابل تصور برخی احزاب اصلاح طلب دارای ‏نماینده در شورا، بی تردیدی یکی از عوامل اصلی این اتفاق است. این سهم خواهی و لجبازی، باعث شده تا آن‌ها حاضر نشوند حتی ‏برای رفع مشکل شهردار، بپذیرند که یکی از اعضای شورا از آن خارج شده و به عنوان شهردار انتخاب شود؛ بهانه آن‌ها در به هم ‏خوردن یکدستی ترکیب شورا و ورود یک اصولگرا به جمع یک شورای ۲۱ نفره، ناگفته غیرمنطقی و بیشتر شبیه یک لجبازی ‏است تا دلیل. ‏نتیجه این عملکرد آن شده که هر روز نگرانی از تکرار سرنوشت شورای شهر اول بیشتر و بیشتر شود؛ شورایی که با مشکلاتی ‏کم و بیش مشابه روبرو شد و در نهایت به تعطیلی کشیده شد تا مردم در انتخابات دور بعد، بر خلاف تصور اصلاح طلبان با ‏صندوق رای قهر کرده و یک شورای یکدست اصولگرا را تشکیل دهند. ‏

سایت انتخاب درباره علت اصلی بوجودآمدن شرایط فعلی اصلاح طلبان نیز نوشته است: تردیدی نیست که همه این مشکلات نقش تصمیم گیران اصلی جریان اصلاح طلب غیرقابل انکار است. اما آن‌ها به نظر می‌رسد ‏تمایل چندانی به پذیرش مسئولیت ندارند. به عنوان یکی از آخرین اظهارات یکی از چهره‌های موثر اصلاح طلبان، محمدرضا ‏خاتمی، دبیرکل پیشین مشارکت اظهاراتی را بر زبان رانده که چه بسا همین عدم مسئولیت پذیری را نشان می‌دهد. خاتمی با اشاره ‏به محدودیت‌های اصلاح طلبان در معرفی کاندیدا گفته: «شاید ۱۴۰۰ به این نتیجه برسیم که اصلا کاندیدایی معرفی نکنیم». او ‏حتی به انتخابات سال ۸۸ هم اشاره و همین نظر را درباره آن تکرار کرده و گفته: «بزرگترین اشتباه اصلاح طلبان در سال ۸۸ ‏این بود که کاندیدا معرفی کردند، نباید این کار را می‌کردیم». به گفته او، «معتقد هستم که امکان اینکه بگذارند یک نفر از ‏اصلاح طلبان رئیس جمهور شود وجود نداشت.» ‏اظهارات محمدرضا خاتمی آن هم ۵ سال پس از انتخاب گزینه مورد حمایت اصلاح طلبان در ریاست جمهوری و نیز پس از به ‏دست گرفتن تمام کرسی‌های شوراسی شهر تهران و درصد زیادی از کرسی‌های مجلس، به راحتی می‌تواند به شانه خالی کردن ‏از زیر بار مسئولیت تعبیر شود. افکار عمومی حق دارد این پرسش را مطرح کند که اگر فکر می‌کردید معرفی کاندیدا و شرکت ‏در انتخابات، نتیجه مطلوبی ندارد، چرا اکنون و در روز‌هایی که مردم به دعوت شما به کاندیداهایتان رای داده اند و باید پاسخگو ‏باشید، به چنین نتیجه‌ای رسیده اید؟جالب اینجاست که اظهارات رضا خاتمی در سال ۹۱ درست عکس اظهارات فعلی اوست. او در سال ۹۱ و کمی قبل از انتخابات ‏سال ۹۲ در توضیح لزوم شرکت اصلاح طلبان در انتخابات حتی از کاندیدا‌های اصلی و حداکثری هم صرفنظر کرده و گفته بود: ‏‏ «وقتی ما این را می‌گوییم برخی اشتباه می‌کنند. فکر می‌کنند که ما می‌گوییم مثلا بنده رضا خاتمی را بیایید اجازه دهید نماینده ‏مجلس شود. من که این را نمی‌گویم‎. ‎‏ ما می‌آییم تضمین می‌کنیم که مثلا اگر نسبت به این پانصد نفر، هزار نفر حساسیت وجود دارد ‏ما قول می‌دهیم این‌ها در انتخابات شرکت نکنند. اما بقیه را بگذارید بیایند، یک انتخابات آزاد برگزار شود و هر کسی که از ‏صندوق بیاید بیرون این امنیت ملی را تضمین می‌کند.» ‏کارنامه عملکرد اصلاح طلبان بدون تردید با تصمیمات و نوع عملکرد سیدمحمد خاتمی نیز بستگی مستقیم دارد. خاتمی به عنوان ‏محور فعالیت‌های اصلاح طلبان در انتخابات ۹۲ و ۹۴ به همراه آیت الله هاشمی و در انتخابات ۹۶ به تنهایی، نقش اصلی و تعیین ‏کننده در رای آوری این جریان سیاسی داشته و طبیعتا مسئولیت آن را نیز بر اساس مشی و رفتار سیاسی که از او سراغ داریم بر ‏عهده خواهد گرفت. ‏در این بین، عملکرد فراکسیون امید در مجلس و نیز اعضای شورای شهر، خواه ناخواه به او نسبت داده می‌شود و حتی بسیاری از ‏اعضای این دو نهاد، تصمیمات خود را با نظر خاتمی منطبق می‌کنند. در این میان اعضای شورای شهر، تصمیمات و انتخاب ‏های خود در مسائل حیاتی از جمله انتخاب شهردار را به شخص خاتمی نسبت داده و می‌دهند. ‏اینکه گفته می‌شود خاتمی با شهردار شدن یکی از اعضای شورا مخالفت کرده و یا در انتصاب‌های شهرداری نظرات خاصی ‏دارد، همگی موضوعاتی است که نیاز به روشن شدن و تعیین تکلیف دارد. اگر چنین باشد، نمی‌تواند انتظار داشت هم ژست ‏اپوزیسیونی خود را حفظ کنیم و هم به صورت مستقیم در روند سیاسی از جمله شورای شهر و انتخاب شهردار دخالت داشته باشیم.

هم اپوزوسیون هم پوزوسیون؟

این رسانه اصلاح طلب در پایان خطاب به محمد خاتمی و برادرش نوشته است: برادران عزيز خاتمي باید بدانند نمی توان هم ژست اپوزوسيون گرفت، هم لذت پوزوسيون را چشید! نمی شود هم منتقد حاكميت بود، هم نقش اولِ بستن ليست هاي انتخاباتي، انتخاب شهرداربود و بر حذف چهره هاي مردمي كه حاضر به امتيازدهي به پدرخواندگان خودخوانده اصلاح طلب نيستند اصرار ورزید! اندكي صداقت با مردم، بد نيست؛ "توصيه به راستگويي" تنها براي استفاده در سخنراني هاي زيبا نيست. بی شک "تَكرار" بي صداقتي، آفتيست كه گريبان همه را مي گيرد. به نظر می‌رسد شفافیت و صداقت با مردم و رفع هرگونه شبهه، مهمترین کاری است که سران جریان اصلاح طلب باید به آن ‏همت گمارند و طبیعتا در این راه، شخص خاتمی می‌تواند پیش قدم شده و چنین روندی را در میان اصلاح طلبان جا بیندازد؛ در ‏غیر این صورت با عملکرد فعلی اصلاح طلبان، بعید نیست مردم دیگر در سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ و حتی بعد از آن، قید پای ‏صندوق امد با یک «تکرار» را بزنند. محمدرضا خاتمی در همین اظهارات اخیرش که به آن اشاره شد، با حسرت اذعان کرده است که کاش در انتخابات سال 84 که کاندیدای آنها مصطفی معین بود، به نفع مهدی کروبی کنار می رفتند. این سخن، بسیار حیاتی و قابل توجه است. آیا بهتر نیست با برخورد مدبرانه، تصمیماتی گرفته شود که به جای برخوردهای بسته و فرار از پاسخگویی ، بعد از انتخابات سال 1400 یا در درگیریهای شورای شهر و نزاع ها بر سر شهرداری، چنین حسرت هایی تکرار نشود؟

نوشته اخیر این رسانه اصلاح طلب، افکار عمومی را به یاد ضرب المثل معروفی می اندازد که می‌گوید: «اسب ها در سربالایی هم دیگر را گاز می گیرند». زیرا اسب ها یک درشکه وقتی در سربالایی مبتلا به تحت فشار سنگین برای پیمودن ادامه مسیر رد یک سربالایی می شوند، بر اثر فشار شروع به گاز گرفتن یکدیگر می‌کنند.

این روزها اصلاح طلبان نیز که تحت فشار کم سابقه انزوا اجتماعی و متهم اصلی ناکارامدی در چند سال اخیر در میان مردم هستند، چند وقتی است که شروع به گاز گرفتن یکدیگر کرده‌اند!

لازم به ذکر است که چند روز قبل نیز پسر کروبی طی گفتگوی خواستار روشن شدن نقش خاتمی در شکست اصلاح طلبان در انتخابات 84 ریاست جمهوری شده بود.

حسین کروبی در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب اعتماد گفته بود: بايد مشخص شود كه عملكرد آقاي كروبي منجر به روي كار آمدن احمدي‌نژاد شد يا عملكرد آقاي خاتمي؟ چه ايرادي دارد كه مشخص شود كدام يك از اين دو بزرگوار باعث رييس‌جمهور شدن احمدي‌نژاد شدند.

جالب اینکه از چندی قبل نیز خانواده هاشمی رفسنجانی و خانواده کروبی علیه یکدیگر دست به افشاگری زده‌اند.


لازم به ذکر است، چند روز قبل روزنامه اصلاح طلب اعتماد در واکنش به یادداشت مدیر مسئول جهان درباره نقش و عملکرد خاتمی در انتخاب شهردار تهران مدعی شده بود: اصولگرايان بر اساس يك دستورالعمل مشخص و هماهنگ تلاش مي‌كنند، اين گزاره را در تمام مسائل سياسي تكرار كنند: مقصر «همه اتفاقات موجود سيدمحمد خاتمي است».
 
منبع : جهان نیوز
 

اخبار داخلی

صفحه1 از109

محل تبلیغات شما