درباره‌ مسائل‌ناموسی انقلاب مذاکره نداریم/ تنها راه ما در مقابل آمریکا استفاده از ابزارهای فشاری است که داریم/ لازم باشد از اهرم نظامی هم استفاده می‌کنیم/ «معامله قرن» ناکام خواهد ماند


رهبر معظم انقلاب با تأکید بر اینکه دفاع از ملت فلسطین هم جنبه انسانی دارد، هم جنبه دینی و شرعی خاطرنشان کردند: برخی دنباله‌های آمریکا برای جاانداختن معامله قرن درحال تلاشند، اما آمریکا و دنباله‌هایش در این قضیه هم شکست خواهند خورد.
 


به گزارش آخرین خبر ، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (چهارشنبه) در دیداری ۳ ساعته با هزاران نفر از استادان و اعضای هیأت های علمی دانشگاهها با تمجید از پیشرفت‌های حقیقی دانشگاهها و مراکز علمی، پیشرفت پر شتاب و جهش علمی را برای رسیدن ایران اسلامی به اوج، ضروری خواندند و با اشاره به هوشیاری ایران در مقابل فریب امریکا برای پیشبرد «تاکتیک مذاکره در سایه راهبرد فشار» تأکید کردند: روز قدس امسال از هر سال مهمتر است چرا که امریکا و برخی دنباله هایش با «معامله قرن» به‌دنبال به فراموشی سپردن مسئله فلسطین در جهان هستند که البته ناکام خواهند ماند.


رهبر انقلاب اسلامی، روز قدس امسال را از هر سال دیگر مهمتر دانستند و گفتند: دلیل این اهمیت مضاعف، اقدامات خیانت‌بار امریکا و دنباله های آن در منطقه، برای جا انداختن معامله قرن است.

حضرت آیت الله خامنه ای تفاوت شرایط کنونی قضیه فلسطین را با گذشته، در ادبیات و لحن صریح امریکا و دنباله هایش برای حذف موضوع فلسطین دانستند و افزودند: بنابراین راهپیمایی روز قدس که دفاع از فلسطین به‌وسیله حضور مردمی است، امسال مهمتر است.

 



ایشان تأکید کردند: دفاع از فلسطین یک مسئله صرفاً اسلامی نیست بلکه وجدانی و انسانی هم است و البته برای مسلمانان وجه شرعی و دینی هم دارد.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنانشان با اشاره به جایگاه برجسته و ممتاز اساتید، دانشمندان، متخصصان و کارشناسان، سخنان شماری از اساتید و محققان در این دیدار را واقعاً قابل استفاده و خوب خواندند و گفتند: حرکت علمی و پیشرفتهای دانشگاهها در دهه های اخیر به معنی واقعی کلمه چشمگیر و برجسته است اما جریانی با سرمنشأ خارجی و با امتداد داخلی سعی دارد با بی‌ارزش نشان دادن و یا کوچک شمردن حرکت علمی کشور و پیشرفتهای به‌دست آمده، مردم و جوانان را ناامید کند.

 



حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر سازمان یافته بودن این جریان  افزودند: یک نمونه از این جریان، «پروژه ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد برای ایران» است که هدف آن، زیر سؤال بردن پیشرفتهای علمی و دانشگاهی است و متأسفانه عده ای هم در داخل در حرکتی مرکب از خباثت و خیانت با آنها هم‌صدایی می کنند.

رهبر انقلاب اسلامی با استناد به گزارش های مراکز رتبه بندی بین المللی درخصوص ارتقای جایگاه دانشگاههای کشور خاطرنشان کردند: ایران اکنون ۱۴ میلیون دانش آموخته دانشگاهی دارد و بیش از پنج درصد از جمعیت کشور دانشجو هستند که این آمارها نشان دهنده پیشرفت در دانشگاهها است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به برخی اقدامات و تبلیغاتِ جریانی که به دنبال کم سواد نشان دادن نخبگان و اساتید ایرانی است، گفتند: اگر دانشگاهها و محققان و اساتید ما کم عمق هستند، پس پیشرفتهای خیره کننده در نانو، علوم هسته ای و غنی سازی بیست درصد، و سلولهای بنیادی را چه کسانی انجام داده اند؟

ایشان افزودند: پیشرفتهای علمی کشور به گونه ای است که افراد به ظاهر غیرسیاسی ولی با باطن سیاسی نیز مجبور به اعتراف به این پیشرفتها شده اند.

رهبر انقلاب اسلامی، خاطرنشان کردند: این پیشرفتها در دانشگاههایی به دست آمده است که مبنا و اساس ایجاد آنها برای وابسته کردن کشور بود اما اکنون همین دانشگاهها، با طی مسیر ناهموار و عبور از مزاحمت های گوناگون در مسیر خود، پرچم استقلال و پیشرفت علمی را به اهتزاز در آورده اند.

 



ایشان با تأکید بر اینکه ما به این حد از پیشرفت علمی به هیچ وجه راضی نیستم و تا رسیدن به نقطه مطلوب و شایسته فاصله زیادی داریم، گفتند: باید در گام دوم به نقطه اوج برسیم.
رهبر انقلاب اسلامی جبران عقب ماندگی تاریخی کشور از لحاظ علمی را نیازمند حرکت جهشی دانستند و خاطرنشان کردند: البته این حرکت پررنج و پر زحمت است اما در نهایت شیرین است.

حضرت آیت الله خامنه ای تمجید از دانشگاهها و پیشرفت های علمی را به معنای نادیده گرفتن مشکلات، عیب ها و نقایص در دانشگاهها ندانستند و افزودند: در محیط های دانشگاهی در زمینه‌های علمی، فرهنگی، تربیتی و نحوه مدیریت ها مشکلاتی وجود دارد که از جمله آنها «کیفیت تحصیل در برخی رشته ها» و «برخی مدارک تحصیلی» است که عمق علمی در آنها لحاظ نشده است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه به وظیفه مهم دانشگاهها در قبال جامعه یعنی «مواجهه با مسائل اجتماعی و تلاش برای یافتن راه‌حلهای آن» پرداختند و گفتند: دانشگاه نباید از مسائل مردم و جامعه منفک و منزوی باشد، بنابراین اساتید و جامعه دانشگاهیان با ایجاد ساز و کار مناسب بکوشند دانشگاه را درگیر مسائل اجتماعی کنند، البته دستگاههای مختلف نیز وظیفه دارند از دانشگاهها کمک و راهنمایی بخواهند.

مسئله «آسیب‌های اجتماعی» نمونه‌ای بود که رهبر انقلاب اسلامی دانشگاهیان را به نقش‌آفرینی برای یافتن راه‌حل آن دعوت کردند.

ایشان جدا شدن اساتید از مسائل مردم و جامعه را موجب گرفتار شدن جامعه دانشگاهی به آسیبهای مشابه محیطهای روشنفکری دانستند و افزودند: جریان روشنفکریِ نشأت گرفته از غرب از ابتدای شکل‌گیری در کنار مردم نبود بلکه با نشستن در برج عاج از بالا به مردم و مسائل آنان نگاه می‌کرد و اهل خطر و اقدام نیز نبود، همچنانکه در جریان انقلاب عظیم اسلامی، روشنفکران یا در صفوف آخر بودند و یا تا آخر کار نیز به مردم ملحق نشدند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، شرط اساسی برای پیشرفت علمی کشور را وجود «امید» برشمردند و با هشدار در خصوص وجود جریانی در داخل و خارج که با اخبار دروغ و تحلیلهای مغرضانه به دنبال دمیدن روح ناامیدی و انکار دستاوردهای پر افتخار علمیِ ایران است، افزودند:  «جریان یأس‌آفرین» به‌دنبال آن است که دانشجویان نخبه را بی‌انگیزه یا ترغیب به خروج از کشور کند و استادان را نیز که میانداران مسائل دانشگاه هستند، از پیشرفت علمی مأیوس کند.

ایشان پیشرفت‌های علمی ایران را موجب نگرانی قدرتهای استعمارگر و سلطه‌گر دانستند و گفتند: شتاب پیشرفت علمی کشور، ادعای ما نیست بلکه مراکز علم‌سنجی دنیا اعلام کردند که شتاب پیشرفت علمی ایران ۱۳ برابر متوسط دنیا است و در برخی علوم، ایران در رتبه‌های برتر جهانی قرار دارد.

رهبر انقلاب اسلامی، با تأکید بر ضرورت آگاهی دانشگاهیان از موفقیت‌های عظیم علمی کشور افزودند: گشت‌وگذار علمی و دیدن پیشرفتهای علمی کشور باید در برنامه اساتید و دانشجویان قرار بگیرد تا با آگاهی از این توانایی‌ها و چگونگی دستیابی به آنها، امید ایجاد شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای اساتید دانشگاهها را به دمیدن روح امید در دانشجویان توصیه مؤکد کردند و گفتند: دشمن و جریانی در داخل به دنبال ایجاد یأس است. در مقابل این جریان خائن و خبیث بایستید و امید ایجاد کنید.

رهبر انقلاب «علم نافع» را ضرورتی جدی خواندند و تأکید کردند: به علمی نیاز داریم که بتواند مشکلات کشور را حل کند و با شناسایی نقاط کور بخشهای مختلف، برای مواجهه با آنها راه حل علمی ارائه کند.

ایشان با اشاره به بیماری های مزمن اقتصادی از جمله «بهره وری پایین»، «اسراف بسیار خسارت‌بار در مصرف انرژی»، «نفتی بودن و دولتی بودن اقتصاد»، «مشکلات نظام مالیاتی» و «ساختار بودجه» افزودند: دانشگاهها در پرتو علم نافع و ایجاد ساز و کار مناسب به تأمل در راه‌حلهای اینگونه مشکلات بپردازند.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: «جستجوی راههای علمی برای شکستن تحریمها» و «تحقق رونق تولید» از دیگر مسائلی است که استادان دانشگاهها باید با اراده محکم به آنها ورود کنند.

ایشان با ابراز خرسندی از اقدام وزارت صنعت در اعلام فهرست مشکلات و نیازهای این بخش خاطرنشان کردند: اکنون نوبت وزارت علوم و دانشگاههاست که برای حل این مسائل وارد میدان شوند.

رهبر انقلاب اسلامی تحقیقات عمیق و بلندمدت را بُعد دیگری از علم نافع خواندند و افزودند: استادان دانشگاهها و دانشمندان در کنار یافتن راه حلهای علمیِ مشکلات موجود، به تحقیقات عمیق و بنیانی نیز اقدام کنند چرا که این‌گونه پژوهش ها، بستر پیشرفت درازمدت کشور را فراهم می کند و باید به دانشمندان این فرصت و اجازه را داد که در کارهای علمی بلندپروازی کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه «پرداختن به علوم پایه» را بسیار مهم برشمردند و گفتند: اینگونه رشته ها چون دستاورد عینی و نقد ندارند، در میان دانشجویان با استقبال مناسب روبرو نیستند که وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش باید به‌گونه‌ای برنامه ریزی و اقدام کنند که گرایش به علوم پایه در میان جوانان بهتر و گرمتر شود.

ایشان با انتقاد از «کاهش بودجه های علمی و فرهنگی» در هنگام مواجه شدن دولتها با مشکلات مالی تأکید کردند: لازم است در علوم بنیادی و پایه، سرمایه گذاری مستمر و حرکت پیش‌دستانه داشته باشیم و راه دستیابی به حقایق کشف نشده در عالم را زمینه سازی و طی کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی، «ارزیابی و رتبه بندی دانشگاهها» را ضروری خواندند و خطاب به «وزارت علوم، بهداشت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاههای مدیریتی مرتبط» تأکید کردند: با تعیین معیارها و مزیت های لازم، دانشگاهها را رتبه بندی ارزیابی کنید تا علاوه بر ارتقای کیفی دانشگاهها، رقابت مثبتی میان آن ها شکل بگیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به شمار زیاد اساتید انقلابی و متدین در دانشگاهها افزودند: این اساتید باید در داخل دانشگاهها جریان سازی کنند.

ایشان با انتقاد از فضای فرهنگی شماری از دانشگاهها که موجب تغییر رفتار و فرهنگ دانشجویان می شود، گفتند: استادان متدین و انقلابی کاری کنند که جریان فکری و فرهنگی آنها به جریان رایج دانشگاهها تبدیل شود.

رهبر انقلاب افزودند: البته این جریان سازی ربطی به امکانات امنیتی و انتظامی و اینگونه مسائل ندارد، بلکه کاری فرهنگی، فکری و انسانی است.

ایشان در همین زمینه پاسخگویی به سؤالات دانشجویان را قدمی مؤثر خواندند و افزودند: بهترین کسانی که می توانند به سؤالات مطرح در ذهن دانشجویان پاسخ های مستدل بدهند، اساتید انقلابی و متدین هستند.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر لزوم «مقابله با ارتجاع، التقاط و انحراف در دانشگاهها» گفتند: امروز در برخی دانشگاهها جریان چپ مارکسیستی هم ابراز وجود می کند، آن هم در حالی که مظاهر اصلی این جریان یعنی شوروی سابق «در زیر بار و فشار حقایق عالم» فروریخته و از بین رفته است.

ایشان افزودند: البته این جریان، زیاد جدی نیست و از عمق حرف ها و مواضعش معلوم است که همان چپ امریکایی است یعنی ظاهری چپ دارد و باطنی غربی و امریکایی.

رهبر انقلاب اسلامی با انتقاد از فعالیتهای کم فرهنگی در دانشگاهها خاطرنشان کردند: هدف دانشگاه صرفاً علم آموزی نیست، بلکه ساختن انسانی والا و مجهز به سلاح علم است، بنابراین باید همراه با علم، «اخلاق و سبک زندگی» نیز به دانشجو ارائه شود و دانشگاهها به محل تربیت جوانان «مؤمن، انقلابی،َ پاکدامن، دلبسته به کشور و مستعد خدمت به مردم» تبدیل شوند.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به جنجال رسانه های خارجی درباره مذاکره گفتند: مقصود آنها از اینکه می گویند ایران باید به میز مذاکره بازگردد، مذاکره با امریکا است زیرا ما با دیگر کشورها مشکلی نداریم و با اروپایی ها و دیگران مذاکره می کنیم.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه مسئله اصلی در مذاکرات، تعیین موضوع مذاکره است، افزودند: ما در مورد هر موضوعی مذاکره نمی کنیم و «موضوعات ناموسی و اساسی انقلاب» همچون توان دفاعی کشور نمی توانند موضوع مذاکره باشند.

ایشان با اشاره به اینکه مذاکره به معنای معامله و کوتاه آمدن در برخی موارد است، خاطرنشان کردند: موضوعاتی همچون مسائل دفاعی، قابل مذاکره نیست. مذاکره در این مسائل دو کلمه خواهد بود، طرف مقابل می گوید ما این موارد را خواستاریم و ما هم می گوییم «نه» و تمام می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید مجدد بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مطلقاً با امریکا مذاکره نخواهد کرد، گفتند: همانطور که قبلاً هم گفته شده، مذاکره نکردن با امریکا به این علت است که اولاً هیچ فایده ای ندارد و ثانیاً ضرر هم دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای به تبیین رفتار امریکایی‌ها برای رسیدن به مقاصد زورگویانه خود در قبال دولتها و کشور پرداختند و افزودند: آمریکایی‌ها معمولاً برای رسیدن به اهداف خود یک راهبرد دارند و یک تاکتیک. راهبرد آنها «فشار» با هدف خسته کردن طرف مقابل است و سپس از «مذاکره» به عنوان مکمل فشار استفاده می کنند تا به خواسته خود برسند.

ایشان تأکید کردند: این مذاکره در واقع مذاکره نیست بلکه وسیله ای برای چیدن محصول فشارها است و نشستن پشت میز مذاکره با امریکایی‌ها یعنی نقد کردن همان مواردی که با فشار زمینه تحقق آن را فراهم کرده اند.

رهبر انقلاب اسلامی تنها راه مقابله با این ترفند را استفاده از اهرم های فشار در مقابل امریکایی‌ها دانستند و افزودند: اگر از اهرم ها و ابزارهای فشار به درستی استفاده شود، فشار امریکایی‌ها یا کم و یا متوقف خواهد شد، اما اگر فریب «دعوت به مذاکره» امریکایی‌ها خورده شود و از اهرم‌های فشار استفاده نشود، نتیجه، لغزیدن و باخت قطعی است.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در مقابل فشارهای امریکا، ابزارهای فشار لازم را در اختیار دارد، گفتند: این ابزارها برخلاف آنچه که آنها تبلیغ می کنند، نظامی نیست البته اگر زمانی لازم باشد، آن ابزارها نیز وجود دارد.

ایشان یک نمونه از اهرم های فشار جمهوری اسلامی را بیانیه اخیر شورای‌عالی امنیت ملی کشور برای کاهش برخی تعهدات هسته ای ایران برشمردند و خاطرنشان کردند: تصمیم اخیر شورای‌عالی امنیت ملی، تصمیم درستی بود زیرا اگر از اهرم فشار به موقع استفاده نشود، طرف مقابل چون می داند با هزینه و ضرری مواجه نمی شود، موضوع را بدون هیچ عجله ای ادامه خواهد داد اما اگر از ابزار فشار استفاده شود، به فکر خواهد افتاد تا کاری انجام دهد.

رهبر انقلاب اسلامی توانایی های علمی و فناوری کشور در زمینه هسته ای را یکی از اهرم های مؤثر فشار دانستند و تأکید کردند: با وجود توانایی های بالای علمی در زمینه هسته ای، ما مطلقاً به دنبال سلاح هسته ای نیستم زیرا بر مبنای فقهی، دینی و شرعی، سلاح های کشتار جمعی اعم از هسته ای و شیمیایی را حرام می دانیم.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: ما حتی تولید سلاح کشتار جمعی را صرفاً با هدف انبار کردن نیز کاری غلط غیرمنطقی و غیرعقلایی می دانیم زیرا خرج و هزینه فراوانی به کشور تحمیل می شود اما استفاده ای هم نمی شود.

ایشان خاطرنشان کردند: بنابراین ما از لحاظ مبنایی با تولید سلاح کشتار جمعی مخالفیم اما به غنی سازی هسته ای نیازمندیم زیرا آن را نیاز آینده کشور می دانیم و اگر امروز توانایی های خود را در این زمینه افزایش ندهیم، ده سال دیگر باید از صفر شروع کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی اهرم‌های فشار جمهوری اسلامی را ابزارهایی برای متوقف کردن طرف مقابل دانستند و گفتند: خوشبختانه امروز همه مسئولین کشور اعم از مسئولان اجرایی و دیپلماسی و سیاسی بر موضوع عدم مذاکره با امریکا متفق هستند و مذاکره با امریکایی‌ها مطلقاً توصیه نمی شود.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: دولت قبلی امریکا نیز رفتارش با دولت فعلی تفاوت جوهری نداشت، البته ظاهرش فرق می کرد اما باطنشان یکی بود.

ایشان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی قطعاً فریب ترفند امریکاییها را در زمینه مذاکره، نخواهد خورد، افزودند: اهرم فشاری که فعلاً استفاده شده است، مصوبه اخیر شورایعالی امنیت ملی است اما همیشه در این حد متوقف نخواهیم ماند و در برهه بعدی، اگر لازم باشد، از اهرم های فشار دیگری استفاده خواهیم کرد.

در ابتدای این دیدار۱۰ نفر از اساتید و اعضای هیأت‌های علمی حدود دو ساعت به بیان مطالب و دغدغه‌های خود پرداختند. آقایان:

- دکتر رسول جلیلی، دانشیار دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف

- دکتر محمدرضا حسنی آهنگر، دکترای مهندسی کامپیوتر و دانشیار دانشگاه امام حسین (ع)

- دکتر سعید مرید، دکترای مدیریت منابع آب و استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس

- دکتر علی عبدالعالی، دکترای مهندسی برق و مخابرات ودانشیار دانشگاه علم و صنعت

- حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، دکترای علوم و قرآن و دانشیار دانشگاه تهران

- دکتر نجفقلی حبیبی، دکترای فلسفه و حکمت اسلامی و دانشیار دانشگاه تهران

- دکتر محمدرضا مجیدی، دکترای علوم سیاسی و دانشیار دانشگاه تهران

- دکتر امیرعلی حمیدیه، فوق تخصص خون و سرطان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
و خانم‌ها:

- دکتر سهیلا صادقی فسایی، دکترای جامعه شناسی ودانشیار دانشگاه تهران

- دکتر مریم بختیاری، دکترای روان شناسی بالینی ودانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

در سخنان خود بر این محورها تأکید کردند:

- ضرورت تولید قدرت ملی و اتخاذ راهکارهای عملیاتی برای تامین استقلال کشور در اینترنت

- لزوم رصد علمی و فناورانه فضای مجازی و بومی سازی این فناوری‌ در کشور

- انتقاد از بی‌مهری به شورای عالی فضای مجازی و ضرورت تشکیل جلسات این شورا به‌صورت هفتگی

- اهمیت دستیابی به الگوی انقلابی و بومی برای مدیریت دانشگاه

- انتقاد از مقاله‌محوری بدون توجه به نیازهای کشور در دانشگاه

- لزوم هدایت رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی برای حل مشکلات کشور

- ضرورت توجه به اقدامات نرم و ملزومات فنی و اجتماعی برای اصلاح الگوی مصرف

- انتقاد از تبدیل دانشگاه به جولانگاه نزاع‌های سیاسی و برخی بی‌توجهی ها به شایستگی‌های علمی و اخلاقی مدیران در انتصاب‌ها

- انتقاد از یکسان نبودن فرصت‌ها در جذب متقاضیان هیئت علمی

- ضرورت نظارت بر طرح‌های پژوهشی و چگونگی هزینه بودجه آن

- انتقاد از عدم ارزیابی حرفه‌ای و دقیق از توانایی‌های اساتید

- انتقاد از سوء مدیریت فرهنگی در دانشگاه‌ها و بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به دغدغه‌های فرهنگی

- ضرورت توجه دانشگاه به مسائل واقعی کشور و راه‌اندازی زیست‌بوم‌های خلاق

- لزوم توجه به سرمایه‌های عظیم بالقوه و بالفعل فرهنگی کشور

- اهمیت تامین رفاه اجتماعی زنان به منظور حفظ شأن و ایفای نقش مادری و همسری در خانواده

- تاکید بر اینکه هدف برنامه‌ریزی‌های اقتصادی باید کاهش فاصله طبقاتی باشد و زندگی مسئولان باید الگویی از ساده زیستی و پرهیز از تجملات باشد

- لزوم افزایش بودجه پژوهشی به نسبت افزایش تولید ناخالص ملی

- اهمیت آزاداندیشی و انتقاد از برداشت سلیقه‌ای از اسلامی شدن دانشگاه‌ها

- توجه به همه ظرفیت‌ها در جهت حفظ منافع ملی و اجماع ملی برای آینده ایران

- تاکید بر بسیج همه اراده‌ها و توانایی‌های تخصصی ایرانیان برای تحقق گام دوم انقلاب

- ضرورت پرهیز از انفعال و خلق فرصت‌های نو در عرصه بین‌الملل و یارگیری مناسب برای مقابله با نظام سلطه

- لزوم تعریف سیاست آسیایی قوی با تاکید بر همسایگان

- اهمیت پرهیز از خام‌فروشی علم و لزوم تبدیل آن به فناوری و محصول

- لزوم حاکمیت مدیریت جهادی در دانشگاه‌ها و حمایت از نخبگان جوان.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری


رهبر انقلاب فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا و فرمانده پدافند هوایی ارتش را منصوب کردند


حضرت آیت الله خامنه‌ای سرلشکر موسوی را با حفظ سمت فرماندهی کل ارتش به عنوان فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاءو سرتیپ صباحی‌فرد را به سمت فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش منصوب کردند.
 

به گزارش آخرین خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای با صدور احکامی جداگانه امیر سرلشکر سیّد عبدالرّحیم موسوی را با حفظ سمت فرماندهی کل ارتش به عنوان فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) و امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد را به سمت فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش منصوب کردند.

متن حکم جدید فرمانده کل قوا برای سرلشکر موسوی به این شرح است:

 



بسم الله الرّحمن الرّحیم

امیر سرلشکر سیّد عبدالرّحیم موسوی

نظر به تفکیک امور پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)، جنابعالی را با حفظ سمت فرماندهی کل آجا به فرماندهی این قرارگاه منصوب می‌کنم.

بهره‌برداری از تمام قابلیّت‌ها و ظرفیت‌های نیروهای مسلح و کشور در این امر خطیر و دفاع نفوذناپذیر از آسمان کشور و تقویت شبکه یکپارچه، کامل، قوی و به‌روز فرماندهی و کنترل پدافند هوایی، مورد انتظار است.

توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

سیّد علی خامنه‌ای
۷ خرداد ۱۳۹۸

همچنین متن حکم جدید فرمانده کل قوا برای سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد به این شرح است:

 


بسم الله الرّحمن الرّحیم

امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد

پیرو تشکیل نیروی پدافند هوایی به عنوان نیروی چهارم ارتش جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد مشترک ستاد کل ن.م و قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) و بنا به پیشنهاد فرمانده کل ارتش، نظر به تعهد، شایستگی و تجارب ارزنده، شما را به سمت فرمانده این نیرو منصوب می‌کنم.

رشد و استحکام درونی آن نیرو بویژه در تقویت آموزش‌ها، نگهداری به روز از ابزار و تجهیزات و استفاده حداکثری از آنها، هوشیاری و بهنگام بودن آمادگی‌ها با بهره‌گیری از روشهای متنوع پدافندی در تعامل اثربخش و هم‌افزا با قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) آجا، مورد انتظار است.

توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

سید علی خامنه‌ای
۷ خرداد ۱۳۹۸

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری




پاسخ رهبر انقلاب به دانشجویی که تصویب برجام را به رهبری نسبت داد


رهبر معظم انقلاب فرمودند: به آن صورتی که به برجام عمل شد، خیلی اعتقاد نداشتم و بارها به مسئولان تذکر دادم.

 

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

رهبر انقلاب: مشکلات نظام پارلمانی بیش از نظام ریاستی است/ ضرورت تحول در مدیریت کشور با حضور جوانان متعهد و حزب اللهی

رهبر انقلاب: مشکلات نظام پارلمانی بیش از نظام ریاستی است/ ضرورت تحول در مدیریت کشور با حضور جوانان متعهد و حزب اللهی


رهبر انقلاب خطاب به دانشجویان، خاطرنشان کردند: نیازمند یک حرکت عمومیِ منضبط، پرسرعت و همراه با پیشرفتِ محسوس و با محوریت جوان متعهد و حزب اللهی، به سمت چشم انداز و اهداف بلند انقلاب اسلامی هستیم تا حضور تأثیرگذار جوانان در نظام مدیریتی کشور تحول به‌وجود آورد.

 

به گزارش آخرین خبر ، در دیدار ۳ ساعته عصر امروز (چهارشنبه) هزاران نفر از دانشجویان با رهبر معظم انقلاب اسلامی، نمایندگان تشکلهای «علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و صنفی دانشجویان» حدود دو ساعت به بیان دغدغه‌ها و دیدگاههای خود درباره مسائل مختلف روز پرداختند و حضرت آیت الله خامنه‌ای نیز نکات مهمی درباره مسائل مطرح شده و نیز موضوع راهبردی «چگونگی ورود جوانان به میدان و شتاب یافتن حرکت عمومی کشور برای تحقق چشم انداز روشن انقلاب اسلامی» بیان کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود دانشجویان و جوانان را به بهره گیری از فرصت کم‌نظیر ماه مبارک رمضان برای تقویت رابطه با خداوند متعال توصیه کردند و گفتند: این فرصت مغتنم انس با قرآن و نماز و دعا را به یک عادت نیکو و ماندگار تبدیل کنید.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه، جلسه دانشجویی امروز را جلسه‌ای پر نشاط، و روحیه جوانی و سرزندگی را موجب پیشرفت و استفاده از فرصتها در کشور برشمردند و افزودند: در مطالبتان غالباً دردها و نگرانی‌ها را بیان کردید، من نیز با بیان نگرانی‌ها و اشکالها کاملاً موافقم ولی توجه داشته باشید اگرچه روحیه نشاط و طلبکاری خیلی خوب است اما در بیان تعابیر و انتقادها باید دقت کنید چرا که بی‌دقتی در بیان، علاوه بر مؤاخذه خدایی، آثار نامطلوب دیگری خواهد داشت.

 


رهبر انقلاب اسلامی سپس با اشاره به چند مورد از مطالب دانشجویان و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا اشکالات و کمبودهای کنونی ناشی از اشکال ساختار است یا ضعف کارگزاران» گفتند: ساختار قانون اساسی ساختار خوبی است و اشکالی ندارد، البته در همه کشورها از جمله در کشور ما ساختارها در طول زمان تکمیل و نواقص و خلأهای آنها برطرف می‌شود، همانند اینکه در گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود نداشت اما امروز وجود دارد.
ایشان در خصوص ایده «نظام پارلمانی» خاطرنشان کردند: این مسائل را در مجمع بازنگری قانون اساسی به تفصیل بحث کردیم و به این نتیجه امروز رسیدیم، چرا که مشکلات نظام پارلمانی برای کشور بیش از مشکلات نظام ریاستی است.
رهبر انقلاب در جمع‌بندیِ پاسخ به این سؤال تأکید کردند: در ساختار مشکلی وجود ندارد البته امکان کم و زیاد کردن آن وجود دارد، اما کارگزاران، اشکالها، کوتاهی‌ها، ناتوانی‌ها و سلایق گوناگونی دارند که نتیجه آن این کمبودها می‌شود. البته اشتباههای ما مسئولان مانند اشخاص عادی نیست و شکافهای بزرگی در متن جامعه ایجاد می‌کند.
نکته بعدی که حضرت آیت الله خامنه‌ای به آن پرداختند، انتقاد یکی از دانشجویان از روند نامناسب خصوصی‌سازی‌ها و درخواست توقف آن بود.
ایشان با اشاره به خطاهای بزرگ انجام‌شده در زمینه خصوصی‌سازی، گفتند: بنده در این خصوص مکرراً تذکراتی داده‌ام که در برخی موارد منجر به اصلاح یا توقف کار نیز شده است، اما اصل خصوصی‌سازی نیاز مبرم اقتصاد و کشور ما است و نباید جلوی آن گرفته شود، بلکه باید جلوی لغزشها و خطاها در خصوصی‌سازی گرفته شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به یکی دیگر از مطالب مطرح شده در این جلسه، تأکید کردند: من همواره جریان جوان انقلابی را تأیید کرده و می‌کنم، البته این به معنای تأیید یک کار خلاف یا غلط نیست که ممکن است از تعدادی جوان انقلابی سر بزند. بنابراین من خطا را تأیید نمی‌کنم اما جوان انقلابی را حتماً تأیید می‌کنم و اگر چیزی غیر از این نقل شد، حتماً آن را قبول و باور نکنید.
«اقدام برخی‌ها در نسبت دادن تصویب برجام به رهبری» سؤال دیگر یکی از دانشجویان بود که رهبر انقلاب اسلامی درباره آن گفتند: شما البته چشم و هوش دارید و همه چیز را می‌فهمید. در آن نامه‌ای که درباره برجام به مسئولان نوشتم مشخص است که تصویب باید چگونه باشد. در آن نامه شرایطی ذکر شده که در آن صورت، تصویب می‌شود.

 


ایشان افزودند: البته اگر آن شرایط و خصوصیات اجرا و اعمال نشد، وظیفه رهبری این نیست که وسط بیاید و بگوید برجام نباید اجرا شود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای گفتند: این بحث که وظیفه رهبری در اینگونه مواقع اجرایی چیست، مقوله‌ای است، اما معتقدم در زمینه‌های اجرایی نباید رهبری وارد میدان شود و کاری را اجرا کند یا جلوی آن را بگیرد، مگر در مواردی که به حرکت کلی انقلاب ارتباط پیدا می‌کند که در آنجا وارد می‌شویم.
ایشان خاطرنشان کردند: من به برجام به آن صورتی که عمل و محقق شد، خیلی اعتقادی نداشتم و بارها نیز به خود مسئولان این کار از جمله به آقای رئیس‌جمهور و وزیر محترم امور خارجه این مطلب را گفتیم و موارد زیادی را به آنها تذکر دادیم.
رهبر انقلاب اسلامی یک توصیه‌ ‌روشی نیز درباره نحوه بیان انتقادها به دانشجویان داشتند و گفتند: بعضی دوستان انتقادهایی کردند که خوب و بسیاری از آنها نیز بجاست، اما لحن انتقاد را تند نکنید، در بیان انتقادها نقطه‌ضعف به طرف مقابل ندهید و جوری حرف نزنید که بتوانند شما را در مراجع قضایی محکوم کنند و از افراط و تفریط در بیان، و نفی قاطع یک مجموعه بپرهیزید. شما فرزندان من هستید تلاش کنید صحبت‌تان درست بیان شود.
حضرت آیت الله خامنه ای سپس به برخی اقدامات و فعالیت‌های مجموعه های دانشجویی در عرصه‌های داخلی، منطقه ای و بین المللی، بخصوص در یک سال گذشته اشاره کردند و افزودند: حمایت های مجموعه‌های دانشجویی از کارگران و ورود به نحوه واگذاریها در مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و ماشین سازی تبریز و یا مطالبه از سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام در برخی موضوع‌ها و همچنین برگزاری تجمع‌ها در حمایت از مردم یمن و موضع‌گیری درباره حوادث نیوزیلند و نیجریه اقدامات خوبی بود که انجام گرفت.
ایشان در عین حال مجموعه های دانشجویی را به رعایت متانت و عقلانیت، در کنار نشان دادن اقتدار روحی و معنوی توصیه مؤکد کردند و گفتند: در اجتماعات و مطالبه گری ها، سخن منطقی تأثیرگذار خواهد بود و من ضمن تأیید اینگونه حرکت ها بر استمرار آنها تأکید دارم.
رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری توصیه های قبلی خود به مجموعه های دانشجویی در خصوص نهضت کتابخوانی و لزوم مطالعه مستمر، خاطرنشان کردند: متأسفانه این حرکت، روال مطلوبی ندارد و مجموعه های دانشجویی و هیأت های اندیشه‌ورز آنها باید نسبت به طراحی برنامه های مطالعاتی برای دانشجویان، اقدام کنند.

 


حضرت آیت الله خامنه ای در مقدمه بحث اصلی خود با اشاره به بیانیه گام دوم افزودند: این بیانیه یک ترسیم کلی از گذشته، حال و آینده انقلاب اسلامی است که در آن چهار نقطه اصلی و کلیدی وجود دارد: ۱- عظمت وقوع و ماندگاری انقلاب اسلامی ۲- عظمت کارکردِ انقلاب اسلامی تا به امروز ۳- عظمت چشم اندازی که انقلاب اسلامی باید به آن برسد و ۴- عظمت نقش نیروی جوان متعهد در مسیر پیش رو.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه انقلاب در چهل سال گذشته در عرصه های گوناگون بشری و ملی از جمله سیاسی، اجتماعی، علمی، عدالت و آزادی، کارکرد برجسته و ممتازی داشته است، خاطرنشان کردند: اکنون ما نیازمند یک حرکت عمومیِ منضبط، پرسرعت و همراه با پیشرفتِ محسوس و با محوریت جوان متعهد و حزب اللهی، به سمت چشم انداز و اهداف بلند انقلاب اسلامی هستیم تا حضور تأثیرگذار جوانان در نظام مدیریتی کشور تحول به‌وجود آورد.
رهبر انقلاب اسلامی پس از تشریح چهار نقطه اصلی بیانیه گام دوم و تبیین اهمیت فوق العاده ایجاد یک حرکت عمومی برای رسیدن به چشم انداز روشن انقلاب به طرح یک سؤال اساسی پرداختند: جوانان چگونه و در چه فرایندی می توانند به این حرکت عمومی ورود و در آن نقش‌آفرینی کنند؟
ایشان در مقدمه پاسخ به این سؤال گفتند: هر حرکت عمومی منضبط، صحیح و عقلانی به چهار عنصر نیاز دارد: «شناخت واقعی از صحنه»، «جهت گیری مشخص»، «برخورداری از عامل یا عوامل امیدبخش» و «اتخاذ راهکارهای عملی برای هدایت این حرکت عمومی».
حضرت آیت الله خامنه ای در بحث «نیاز هر حرکت عمومی به شناخت صحیح از صحنه» خاطرنشان کردند: کسانی که محور و محرک این حرکت هستند، باید از عناصر موجود و درگیر در صحنه شناخت کافی داشته باشند و بدانند که «جمهوری اسلامی در چه وضعی است»، «فرصتها و تهدیدهایش چیست» و «دوستان و دشمنانشان چه کسانی هستند».
رهبر انقلاب در زمینه دومین عنصر هر حرکت عمومی یعنی «جهت گیری مشخص» نیز افزودند: جهت گیری حرکت عمومی ملت ایران به سمت تشکیل جامعه اسلامی و در نهایت تمدن پیشرفته اسلامی است.
ایشان وجود نقطه روشن و امیدبخش را باعث پیشروی و استمرار هر حرکت عمومی خواندند و افزودند: ظرفیت های اثبات شده ملت ایران در شکل دهی و به سر انجام رساندن کارهای بزرگ (که در پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی ظهور کامل داشت)، مهمترین نقطه امید حرکت عمومی ملت ایران به سمت تحقق اهداف و چشم انداز روشن کشور است.
رهبر انقلاب وعده صادق و تخلف ناپذیر الهی درباره نصرت یاری کنندگان دین خدا را نقطه امیدبخش دیگری برشمردند و افزودند: فرسودگی و انحطاط تردیدناپذیر تمدن غربی که البته بروز ملموس آن زمان‌بر خواهد بود، نقطه امید دیگری در روند حرکت عمومی ملت ایران است.
ایشان «ارائه راهکارهای عملی» را چهارمین عنصر هر حرکت عمومی خواندند و خاطرنشان کردند: تبیین این عناصر چهار گانه در افکار عمومی به ذهن فعال و زبان گویا نیاز دارد اما عنصر چهارم به برنامه ریزی، هدایت، تمرکز، فعالیت لحظه به لحظه و پیگیری نیز نیاز دارد تا کاروان عظیم جامعه و به ویژه جوانان را به پیش ببرد.
رهبر انقلاب اسلامی از همین زاویه به بیان پاسخ سؤال اصلی بحث یعنی «چگونگی ورود و نقش آفرینی جوانان در حرکت عظیم ملت ایران» پرداختند و تأکید کردند: برنامه ریزی و ارائه راهکار برای هدایت حرکت عظیم ملت بر عهده جریانها و حلقه های میانی از جمله تشکلهای دانشجویی است که غالباً مجموعه های جوان، خوشفکر و فعال هستند و می توانند نقش و شأن محور بودن حرکت عمومی جامعه را برعهده بگیرند.
ایشان در بیان نمونه هایی عینی برای ورود و محوریت یافتن جوانان، به تشکیل کارگروههای فرهنگی در سراسر کشور از جمله در مساجد اشاره کردند و افزودند: تعبیر آتش به اختیاری که قبلاً بیان شد، مربوط به این گونه مجموعه ها است.
رهبر انقلاب با اشاره به تأثیرگذاری عمیق گروههای فرهنگی از اول انقلاب تاکنون خاطرنشان کردند: هر جا گروهی جوان با ذهن فعال و پویا شکل بگیرد، می تواند با تأثیرگذاری در محیط اطراف و دیگر مجموعه ها در «عزم و حرکت و بینایی و پیشرفت حرکت عمومی ملت» مؤثر باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای «تشکیل گروههای سیاسی» را از دیگر روشهای ورود و حضور مؤثر جوانان در عرصه حرکت عمومی کشور دانستند و خاطرنشان کردند: «حزب بازی» بی برکت است اما تشکیل گروههای فعال سیاسی با هدف فهم کردن و تحلیل موضوع‌ها و حوادث سیاسی و انتقال این تحلیل به دیگران، می تواند تأثیری بسیار اساسی داشته باشد.
«تشکیل میزگردها و کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاهها» راهکار دیگر رهبر انقلاب برای حضور مؤثر جوانان در صحنه بود.
ایشان با ابراز ناخرسندی از کُندی این حرکت تأکید کردند: جوانان منتظر حرکت رئیس دانشگاه یا مسئولان دیگر نباشند، خودشان با مطالعه خوب و با حضور افراد دارای ذهن فعال و زبان گویا این میزگردها و کرسی های آزاد اندیشی را شکل دهند.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: در حال حاضر درصد زیادی از دانشجویان در تشکلها فعال نیستند، اما اگر این گونه فعالیتها انجام شود، درصد بیشتری از دانشجویان به تشکلها و فعالیتهای دانشجویی راغب می شوند.
«تشکیل گروههای نهضتی در داخل دانشگاهها» و نیز «دعوت از دانشجویان کشورهای محور مقاومت برای بحث درباره مسائل بین المللی و مسائل مهم جهان اسلام» پیشنهاد دیگر رهبر انقلاب به دانشجویان برای حضور و هدایت حرکت عمومی ملت در مسیر تحقق افق روشن کشور بود.
حضرت آیت الله خامنه ای «تشکیل گروههای علمی و همکاری با مراکز و شرکتهای دانش بنیان» را نیز شیوه ای مؤثر خواندند و افزودند: ارائه خدمات از جمله حضور گروههای جهادی در مناطق مختلف راهکار بسیار مهم دیگری است که هر قدر تقویت و هدفدار شود می تواند میزان نقش آفرینی جوانان را در صحنه افزایش دهد.
«فعالیتهای اطلاعاتی مردمی» به مفهوم اطلاع رسانی صحیح درباره مسائلی نظیر سوءاستفاده ها، قاچاق و مسائل مشابه و «حضور در مسائل اجتماعی صنوف مختلف» دو روش دیگری بود که رهبر انقلاب در بحث چگونگی ورود و تأثیرگذاری جوانان در عرصه حرکت عمومی کشور بیان کردند.
ایشان افزودند: البته همه این راهکارها باید با الهام از جهت گیری کلی کشور یعنی «رسیدن به جامعه اسلامی و تمدن پیشرفته اسلامی» صورت گیرد.
حضرت آیت الله خامنه ای در نوعی جمع بندی از این بخش سخنانشان افزودند: این فعالیتها به ورود نسل جوان متعهد به عرصه مدیریت کشور منجر خواهد شد و طبعاً هنگامی که جوانان متعهد و حزب اللهی به معنای حقیقی کلمه، جزو مدیران ارشد کشور شدند، حرکت عمومی شتاب و رونق بیشتری خواهد گرفت.
ایشان با بیان نکته ای مهم گفتند: فعالیتهایی که با هدف ورود و تأثیرگذاری جوانان در جریان عمومی کشور صورت می گیرد، نباید به کارها و اهداف علمی مجموعه های جوانان ضربه بزند، بلکه باید هر دو کار را با هم به پیش برد، چرا که می توان هم نخبه‌ی پیشتازِ علمی بود و هم در گروههای جهادی یا نشریات و مجموعه های دانشجویی فعالیت کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای درباره نشریات دانشجویی نیز گفتند: کسانی که در این نشریات فعال هستند، می توانند با تشکیل مجموعه هایی، بعد از دوران دانشجویی نیز در عرصه نشر ادامه حرکت بدهند و مؤثر باشند.
ایشان با اشاره به انتظار جوانان و تشکلها برای دعوت شدن به فعالیت و تأثیرگذاری تأکید کردند: مجموعه های دانشجویی نباید منتظر دعوت باشند، باید هرکس و هر تشکلی در هر زمینه ای توانایی دارد، خودجوش و البته با فکر و ذهن فعال و منضبط وارد عرصه شود و بدون توجه به مشکلات، تأثیرگذاری کند.
رهبر انقلاب خنثی شدن توطئه های نرم دشمنان را از نتایج مهم «عمل جوانان و تشکلهای دانشجویی به راهکارهای بیان شده» خواندند و خاطرنشان کردند: دشمن با هدف فلج کردن نسل جوان درصدد است آنان را به شهوات، مواد مخدر و برخی فعالیت های بیهوده در فضای مجازی مشغول و به نومیدی بکشاند اما با حرکات نشاط آور و امیدآفرین جوانان و مجموعه های دانشجویی، این توطئه نیز خنثی خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه ای عوامل مژده‌دهنده و امیدآفرین در کشور را بسیار بیشتر از عوامل مأیوس کننده خواندند و با اشاره به برخی مطالب دانشجویان در این دیدار، به جوانان عزیز میهن تأکید کردند: حتی اگر صد اشکال و ایراد در مسئولان یا عملکرد دستگاهها می بینید هرگز ناامید نشوید و با توکل به خدا، با مشکلات مبارزه و افق روشن آینده را محقق کنید.
ایشان افزودند: شما جوانان اطمینان داشته باشید که زوال دشمنان بشریت یعنی تمدن منحط امریکایی و زوال اسرائیل را شاهد خواهید بود.

در ابتدای این دیدار ۱۱ نفر از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، آقایان:
- محمد امین مهدی پور، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
- امین شریفی، نماینده هیأتهای دانشجویی و گروههای جهادی
- طه بیات، نماینده انجمنهای علمی دانشجویی وزارت بهداشت و درمان
- رضا باستانی، دانشجوی دکترای حقوق و نماینده بنیاد علمی نخبگان
- سعید شعبانیان، نماینده کانونهای فرهنگی دانشگاهها
- علیرضا شریفی، نماینده بسیج دانشجویی
- محمدحسین صبوری، دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی
- رضا پیوندی، نماینده نشریات دانشجویی
- پیام مرادی، دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل
و خانم‌ها:
- نرگس حسینی، نماینده دفتر تحکیم وحدت
- مرضیه افشارنیا، نماینده تشکلهای دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی
به مدت دو ساعت دیدگاه‌ها و دغدغه‌های جامعه دانشجویی را بیان کردند.
مهمترین محورهای سخنان دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به این شرح است:
- انتقاد از استفاده نکردن مسئولان از ظرفیت های داخلی
- لزوم اصلاح نظام انتخاباتی با هدف تقویت احساس مشارکت مردم و جلوگیری از آسیب هایی همچون هزینه های هنگفت در انتخابات
- انتقاد از اشرافی گری و نمایش تجمل آقازاده ها
- ضرورت بازتعریف هویت اجتماعی زنان و دختران انقلابی و برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت های اجتماعی آنان
- انتقاد از تبعیض میان دو نهاد آموزش عالی و آموزش و پرورش
- لزوم حمایت از جریانهای انقلابی در دانشگاه‌ها
- انتقاد از اجرای پنهانی سند ۲۰۳۰ در برخی مدارس
- اهمیت توجه به پژوهش و استفاده از جوانان مستعد در این حوزه
- انتقاد از برگزار نشدن جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی
- استفاده از ظرفیت جوانان برای تغییر سبک زندگیِ سلامت‌محور
- انتقاد از حضور نیافتن مسئولان در دانشگاه‌ها
- لزوم نگاه مسئله محور در دانشگاه و شناسایی معضلات همه قشرها و تلاش برای حل آنها
- انتقاد از کم توجهی مسئولان دانشگاه‌ها به تخصیص بودجه برای فعالیت های فرهنگی
- لزوم ترسیم نقشه جامع پژوهشی به منظور شناسایی مشکلات ساختاری قوه قضائیه
- تأکید بر شفافیت قضایی و علنی بودن دادرسی ها به منظور جلوگیری از فساد
- مطالبه توجه به شهریه سنگین، شفافیت و نظارت همه جانبه و بکارگیری مدیران مؤمن و انقلابی در دانشگاه آزاد
- تأکید بر تدبیر مسئولان برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم
- انتقاد از نحوه خصوصی سازی که منجر به لطمه به تولید ملی، نابرابری و تعمیق شکاف اقتصادی شده است
- لزوم اصلاح سازوکارهای دیپلماسی فرهنگی و انتقاد از رویکرد محافظه کارانه در این حوزه
- انتقاد از رویکرد منفعلانه در سیاست خارجی که منجر به ارائه تصویری غیرواقعی از نظام شده است
- نفی پیشنهاد انفعالی مذاکره با آمریکا از زبان برخی افراد مرعوب و سیاست زده
- انتقاد از برخورد نامناسب با مطالبات معلمان، کارگران و پرستاران
- تقبیح رشد آسانسوری برخی آقازاده ها و جوانان فرصت طلب و وابسته احزاب و باندها به بهانه جوان گرایی
- انتقاد از عدم شفافیت در بررسی عملکردها و لزوم پاسخگویی مسئولان ارشد بیت رهبری
- تأکید بر پرهیز از شرطی کردن جامعه در برابر تصمیم‌های آمریکا
- انتقاد از برخورد با نشریات دانشجویی و دادگاهی کردن و تقابل سلیقه ای با آنها
- انتقاد از عملکرد وزارت نفت در تحریم و وابستگی بودجه به نفت و خام فروشی
- انتقاد از کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم و نیز قرار دادن میلیاردها دلار ارز دولتی در اختیار عده ای خاص
- انتقاد از مسئولیت ناپذیری و فرافکنی گروه های سیاسی
- انتقاد از فرصت سوزی و معطل کردن مناسبات سیاسی به برجام

 

منبع : پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

جمعی از شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند


جمعی از شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند


در شب ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

 

به گزارش آخرین خبر ، حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار، حرکت و پیشرفت جریان شعر انقلاب را امیدوارکننده دانستند و گفتند: البته جریانهای شعری دیگری نیز وجود دارد اما این جریان شعر انقلاب است که از لحاظ مضمون، نوآوری در مضامین و صیقل‌یافتگیِ الفاظ پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است.
رهبر انقلاب اسلامی، بیان و پدیده شعر را از معجزات آفرینش خواندند و افزودند: شعر از جنبه‌ی جمال و زیبایی برخوردار است و این امتیاز، شعر را به یک رسانه اثرگذار و مسئولیت‌آور تبدیل می‌کند که باید این تعهد را در خدمت جریان روشنگری و هدایت قرار داد.
ایشان با اشاره به یک مغالطه ناشیانه که شعر را به «شعر هنری» و «شعر متعهد» تقسیم می‌کند و می‌کوشد با شعار قلمداد کردن شعر متعهد، از آن ارزش‌زدایی کند، خاطرنشان کردند: اشعار بزرگان و قله‌های شعر فارسی همچون حافظ، سعدی، فردوسی و مولوی آکنده از اخلاق، تعلیم، تعهد، حکمت، عرفان، معنویت و اسلام ناب است، بنابراین تفکیک جنبه هنری و زیباشناختی شعر از جنبه رسالت و تعهد آن، مغالطه‌ای واضح و ناشی از غفلت یا کم‌سوادی است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای قرار دادن شعر در خدمت معارف توحیدی، فضائل اهل‌بیت علیهم‌السلام، انقلاب و حوادث مهم کشور و مسائل گوناگون دنیای اسلام را موجب اعتلاء شعر دانستند و افزودند: در اشعار خود زیبایی‌های رفتاری ملت همانند حماسه زیبا و پر شکوه حضور فداکارانه مردم در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان را به تصویر بکشید، زیرا این کار، شعر شما را به پرچم هویت ملت تبدیل می‌کند.
ایشان تأکید کردند: حفظ هویت ملت بسیار مهم است، چرا که ملتی که هویت خود را از دست بدهد، در مشت بیگانگان گم می‌شود و از بین می‌رود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان، در خصوص زبان فارسی ابراز نگرانی کردند و گفتند: من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: من از صداوسیما گله‌مندم، به دلیل اینکه به جای ترویج زبان صحیح و معیار و زبان صیقل‌خورده و درست، گاهی زبان بی‌هویت و تعابیر غلط و بدتر از همه تعابیر خارجی را ترویج می‌کند. انتشار فلان لغت فرنگی یک مترجم یا نویسنده از تلویزیون، موجب عمومی شدن آن لغت و آلوده شدن زبان به زوائد مضرّ می‌شود.
ایشان با تقبیح استفاده فراوان از لغات بیگانه در رسانه‌ها، خطاب به مسئولان تأکید کردند: نگذارید زبان فارسی دچار فرسودگی و ویرانی شود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین از ولنگاری زبانی و ساخت لفظی بسیار نازل برخی ترانه‌ها و پخش آنها از صداوسیما در سریالها نیز انتقاد کردند و گفتند: زبان فارسی قرنهای متمادی است که عمدتاً بوسیله شاعران بزرگ حفظ شده و اینگونه سالم و فصیح به دست ما رسیده است، بنابراین ما باید حرمت زبان را حفظ کنیم و اجازه نداریم با بی‌مبالاتی آن را به دست فلان ترانه‌سرای بی‌هنر بدهیم که الفاظ را خراب کند و بعد نیز با پول بیت‌المال در صداوسیما و دستگاههای دولتی و غیردولتی پخش شود.
در این دیدار ۲۹ تن از شاعران جوان و پیشکسوت اشعار خود را در حضور رهبر انقلاب اسلامی قرائت کردند.
پیش از نماز مغرب و عشاء نیز تعدادی از شاعران از نزدیک با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو و آثار خود را به ایشان تقدیم کردند.

 

منبع : فارس

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

صفحه1 از7

محل تبلیغات شما